Selby – początkowo statek handlowy o tej nazwie, zbudowany we Whitby w 1786. Kupiony w 1798 przez Royal Navy za 2600 funtów. W okresie 5.04.1798-3.05.1798 przerabiany i przystosowywany w stoczni firmy Perry & Co, w Blackwall, potem wyposażany do 16.07.1798 w Woolwich za 3066 funtów. Ostatecznie przekształcony w gładkopokładowy slup trójmasztowy. Wymiary: 100’0” x 28’3,5” x 12’7,5”, tonaż 354 tony. Załoga: 90. Uzbrojenie: 20 karonad 32-f. Formalnie w służbie od maja 1798 (początkowo jako „uzbrojony statek”). Od 1800 transportowiec. Sprzedany 16.12.1801 za 1850 funtów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
William – początkowo statek handlowy o tej nazwie, zbudowany we Whitby. Kupiony w kwietniu 1798 przez Royal Navy. W okresie 6.04.1798-3.05.1798 przerabiany i przystosowywany w stoczni firmy Perry & Co, w Blackwall za 3238 funtów, potem wyposażany do 29.07.1798 w Woolwich za 3060 funtów. Ostatecznie przekształcony w gładkopokładowy slup trójmasztowy. Wymiary: 99’8” x 29’1” x 12’10,5”, tonaż 374 tony. Załoga: 90. Uzbrojenie: 20 karonad 32-f. Formalnie w służbie od maja 1798 (początkowo jako „uzbrojony statek”). Od października 1799 do maja 1800 przekształcony w Deptford (za 797 funtów) w transportowiec uzbrojony w 4 karonady 32-f (albo 6 karonad 12-f) i obsadzony 46 ludźmi załogi. Wyrzucony na brzeg w Canso Bay (Nowa Szkocja) 11.11.1807. Jednak wg niektórych dokumentów rozebrany w Woolwich w październiku 1810, więc może później uratowany z tej katastrofy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Xenophon – początkowo statek handlowy (węglowiec) o tej nazwie, zbudowany w Sunderland w 1795. Kupiony w 1798 przez Royal Navy za 2900 funtów. W okresie 27.04.1798-24.05.1798 przerabiany i przystosowywany w stoczni firmy Pitcher, w Northfleet za 3059 funtów, potem wyposażany do 6.08.1798 w Deptford za 3143 funty. Ostatecznie przekształcony w gładkopokładowy slup trójmasztowy. Wymiary: 100’4” x 28’5” x 11’0”, tonaż 334 tony. Załoga: 80. Uzbrojenie: 18 karonad 32-f i 2 karonady 18-f. Od października 1800 do marca 1801 przystosowywany (w Sheerness, za 2310 funtów) do pełnienia roli okrętu badawczego i przemianowany na Investigator. Odtąd uzbrojenie: 6 karonad 12-f, 2 karonady 18-f, 2 działka relingowe. W lipcu 1801 wypłynął pod kapitanem Matthew Flindersem na eksplorację wybrzeży Australii. Wycofany do rezerwy w styczniu 1806. Rozebrany w listopadzie 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Danaé/Vaillante – francuska korweta typu Bonne Citoyenne (opisywanego przeze mnie dokładnie i z ilustracjami w MSiO 7/8 z 2008), zbudowana w Bayonne w 1796. Po zdobyciu przez Anglików na wodach Zatoki Biskajskiej wcielona do Royal Navy pod nazwą Danae, formalnie jako 20-działowy okręt 6 rangi (post-ship). Wymiary: 119’2” x 30’11,25” x 8’11”, tonaż 507 ton. Załoga: 155. Brytyjczycy przekształcili ją z gładkopokładowej w jednostkę typu fregaty. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 karonad 32-f; na rufowym 6 karonad 12-f, na dziobowym 6 karonad 12-f. Zatem wszystkich dział było 32, a dział „liczących się” do klasyfikacji, czyli długich – zero; zupełnie więc zrozumiałe , że okręt klasyfikowano jako 20-działowy!
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Merlin – 18-działowy, trójmasztowy slup gładkopokładowy, zbudowany w stoczni Thomasa King, w Dover. Kupiony przez marynarkę w trakcie budowy, w 1780, i w tym samym roku zwodowany. Wymiary: 101’0” x 28’0” x 12’6”. Tonaż 340 ton. Załoga: 125. Uzbrojenie: 18 x 6-f (od 1781 dodatkowo 2 x 3–f). W aktywnej służbie 1781-1789. W latach 1789-1795 wykorzystywany przez Departament Uzbrojenia w charakterze hulka w Sheerness. Sprzedany 28.08.1795.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Vindictive – pierwotnie holenderska fregata 24-działowa Bellona, zbudowana w Rotterdamie w 1786. Poddała się Anglikom wraz z całą holenderską eskadrą w zatoce Saldanha 17.08.1796 (fregatą dowodził wówczas G.A. De Falck). Wcielona do Royal Navy pod nazwą Vindictive, formalnie jako okręt 6 rangi, 24-działowy post-ship lub 28-działowa fregata z 9-funtówkami w głównej baterii. Wymiary: 112’0” x 32’1” x 10’6”, tonaż 506 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 20 x 9-f; na rufowym 2 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Do 1798 służyła w rejonie zdobycia, czyli koło Przylądka Dobrej Nadziei, w marcu 1798 wysłana do Anglii, gdzie w maju przystosowano ją do roli stacjonarnego okrętu admirała portu w Sheerness (bez uzbrojenia) i dopiero wtedy oficjalnie nazwano i zarejestrowano w marynarce brytyjskiej. Nigdy już nie wyszła w morze, skreślona z listy w 1810 i rozebrana na miejscu w 1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Daphne – pierwotnie holenderska fregata 24-działowa Sirene, zbudowana we Fryzji w 1786. Poddała się Anglikom wraz z całą holenderską eskadrą w zatoce Saldanha 17.08.1796 (fregatą dowodził wówczas C. De Cerf). Wcielona do Royal Navy pod nazwą Daphne, formalnie jako okręt 6 rangi, 24-działowy post-ship lub 28-działowa fregata z 9-funtówkami w głównej baterii. Wymiary: 117’10,5” x 33’4,5” x 11’10”, tonaż 574 tony. Załoga: 155. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 22 x 9-f; na rufowym 2 x 6-f i 6 karonad 18-f, na dziobowym 2 karonady 18-f. We wrześniu 1797 przybyła do Anglii, gdzie oficjalnie dopiero teraz przemianowano ją na Daphne. Już w listopadzie wycofana do rezerwy, a 16.02.1798 przemianowana na Laurel. Nigdy potem nie wyszła w morze, przebudowana w 1798 na hulk więzienny. Sprzedana 7.06.1821.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Harlequin – bardzo niewiele o nim wiadomo, ponieważ chyba wspomina go tylko jeden dokument, i to z 1802. Miał to być szkuner 8-działowy (chociaż wg Colledge’a 14-działowy), kupiony poza terenem Wysp Brytyjskich (może w Indiach Zach.) w 1796. W marynarce do 1802. Na podstawie zgodnego milczenia historyków można wnosić, że jego służba minęła bez najmniejszych istotnych wydarzeń. Winfield w najnowszej i najszerszej pracy na ten temat, w ogóle ignoruje istnienie takiej jednostki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach