Rosyjski liniowiec Ioann Bogosłow (1783)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek S.
Posty: 682
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Ioann Bogosłow to 74-działowy liniowiec wymieniony u Czernyszewa ale nie znalazłem go u Daniłowa. Czy wiadomo coś więcej o tym okrecie?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Marek S. pisze:Ioann Bogosłow to 74-działowy liniowiec wymieniony u Czernyszewa ale nie znalazłem go u Daniłowa. Czy wiadomo coś więcej o tym okrecie?
Marek podaj rok budowy.

Sa jednostki ktoprych nie ma nawet u Weselago :-(
Marek S.
Posty: 682
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

To co podaje Czernyszew - wodowany w 1783 r., stocznia Admiralicji , St. Petersburg. Budowniczy Sielianinow.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Marek S. pisze:To co podaje Czernyszew - wodowany w 1783 r., stocznia Admiralicji , St. Petersburg. Budowniczy Sielianinow.
Admiraltejskie Verfi nie podaje takiego

W Weselago jest

IOANN KRESTJATEL takze CZESMA 100 dzialowy

Nie mam niestety lspisu alfabetycznego, brakuje kilku stron.
Marek S.
Posty: 682
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

AvM pisze: IOANN KRESTJATEL takze CZESMA 100 dzialowy
Ten okręt jest zarówno u Daniłowa jaki Czernyszewa. Ale to zupełnie inna jednostka.

Czernyszew pisze że okrę brał udział w bitwie koło Hogland i Krasnej Gorki.
Taras w "Srażenija i kampanii russkogo parusnogo fłota" wymienia ten okręt w składzie eskadry podczas pierwszej bitwy. Natomiast pod Krasną Gorką go nie wymienia.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

W Czernyszewa t.1 s. 86-87 jest opis Ioanna Bogosłowa na ponad 1/3 strony, z licznymi datami i nazwiskami dowódców. Coś więc musi być na rzeczy, nie można po prostu stwierdzić, że nigdy nie istniał.
W I tomie Bernharda Gomma "Die russischen Kriesschiffe 1854-1917", w aneksie ze starymi żaglowymi OL go chyba też nie ma (przynajmniej ja nie znalazłem).
Marku, zadaj to pytanie na rosyjskich forach.
Na marginesie: nie było czasem artykułu o pierwszej z tych bitew w Gangucie (bądź Cytadeli czy Sudostrojeniju?), może tam coś byłoby o działaniach tego okrętu?

DOPISANO Jest w Gangucie 2003 №33 Гребенщикова Г.А. Гогландское сражение (Русско-шведской войны 1788-1790 годов). Napisz maila do tej kobiety, jest ona autorką dobrej pracy o pierwszym okręcie liniowym "Dwienadcat apostołow" w serii Midielszpangout.
DOPISANO 2 Pan Krzysztof mnie uprzedził :)
Ostatnio zmieniony 2009-01-31, 23:27 przez Andrzej J., łącznie zmieniany 3 razy.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Artykuł był - "Gangut" 33/2003 - ale o samym okręcie w nim nic. Poza potwierdzeniem udziału, miejscem w szyku, liczbą dział (74), liczebnością załogi i stwierdzeniem, że jego dowódca (Walrond) okazał się jakoby "durnyj" :) .
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W I tomie Bernharda Gomma "Die russischen Kriesschiffe 1854-1917", w aneksie ze starymi żaglowymi OL go chyba też nie ma (przynajmniej ja nie znalazłem).
Gomm cytowal Weselago.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

To co, tego żagłowego OL Ioann Bogosłow nie ma w wielu poważnych spisach? Dlaczego? Zwykłe przegapienie? A może powodem było tępe, bezrefleksyjne spisywanie jeden od drugiego?
Ale ważniejszym pytaniem jest - istniał (jak wyglądał) czy nie istniał?
Losy końcowe dla samego Czernyszewa są nie znane :( - kończą się na 1791 - od maja do sierpnia znajdował się na kronsztadzkiej redzie dla "obuczenija" ekipaża. Dalej jest znak zapytania - "(?)".
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Co do tego, że istniał, nie może być żadnej wątpliwości, czy go ktoś umieścił czy nie umieścił w swoim spisie. Miał bowiem własną historię (nawet jeśli jej początki i koniec łączą się ze znakami zapytania), dowódców, a przede wszystkim brał udział w bitwie pod Hoglandem. Poświadczają o tym nie tylko przywoływani już autorzy i opracowania - Czernyszew, autor wspominany przez Marka S., artykuł z Ganguta – ale także inni, np. pisze się o nim w tym kontekście w „Istorii otieczestviennovo ssudostrojenija” (Sankt Petersburg 1994). Zwracam też uwagę, że chociaż Daniłow istotnie nie opisał tego okrętu (przez zapomnienie lub z braku danych), to wcale nie znaczy, że go nie znał – w tej samej książce wymienia go zarówno wśród liniowców biorących udział w bitwie pod Hoglandem (str.318), jak pod Krasną Gorką (str.319) !
Wszyscy zgodnie też raportują, że miał 74 działa. Liczba załogi świadczy, że musiał być zwyczajnym, standardowym dwupokładowcem tamtej epoki i niemal na pewno nie było w nim niczego nadzwyczajnego pod żadnym względem.
Krzysztof Gerlach
Marek S.
Posty: 682
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Krzysztof Gerlach pisze:... i niemal na pewno nie było w nim niczego nadzwyczajnego pod żadnym względem.
Krzysztof Gerlach
No może nie do końca. W obu bitwach nie popisali się ich dowódcy. O pierwszej już pisał Andrzej a w drugiej dowódca otrzymał rozkaz naprawy uszkodzeń a on sobie spokojnie popłynął do Kronsztadu. Za co zresztą chyba stanął przed sądem wojennym.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Miałem na myśli - rzecz jasna - ewentualną osobliwość konstrukcji, a nie cechy osobowe oficerów.
Fakt, że żaden z oskarżanych dowódców nie twierdził, że jego błąd (czy raczej domniemany błąd) wynikał z niedoskonałości okrętu, tym bardziej tego dowodzi. Przy okazji sądów wojennych kapitanów żaglowców często wysuwano w obronie argument, że dana jednostka była wolniejsza od innych, miała gorszą zwrotność, nie była w stanie zrobić zwrotu przez sztag, silniej dryfowała itd., co wpływało na postawę w bitwie czy konieczność odstępstwa od manewrów nakazanych przez admirała. Tutaj najwyraźniej nie padały takie stwierdzenia.
Krzysztof Gerlach
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Marek S. pisze:...W obu bitwach nie popisali się ich dowódcy. O pierwszej już pisał Andrzej, a w drugiej dowódca otrzymał rozkaz naprawy uszkodzeń a on sobie spokojnie popłynął do Kronsztadu. Za co zresztą chyba stanął przed sądem wojennym.
Sprostowanie - nie ja, a p. Krzysztof :)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Strange enough, Ioann Bogoslov 74c is missing in Veselago's list. This ship was launched in 1783 at St. Petersburg Admiralty, builder is V. Selyaninov. Took active part in the war with Sweden in 1788-90, her complement at the battle of Hogland in 1788 was 720 or 741 men. Last mentioned in August, 1791, during great armament of Baltic fleet due to British threat.

Ted
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4577
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Andrzej J. pisze:W Czernyszewa t.1 s. 86-87 jest opis Ioanna Bogosłowa na ponad 1/3 strony, z licznymi datami i nazwiskami dowódców. Coś więc musi być na rzeczy, nie można po prostu stwierdzić, że nigdy nie istniał.
Иоанн Богослов

Заложен (?) в С.-Петербургском адмиралтействе. Строитель В. Селянинов. Спущен в 1783, вошел в состав БФ.

74 ор.; 741 человек.

В 1784-1785 в составе эскадр находился в практических плаваниях в Балтийском море до о-ва Борнгольм. Участвовал в войне со Швецией 1788-1790. 25.6.1788 вышел с отрядом из Кронштадта. В море отряд присоединился к флоту и в его составе пошел на поиск шведских судов. 6.7 «Иоанн Богослов» участвовал в Гогландском сражении, шел в арьергарде, а после смены галса - в авангарде. Во время боя самовольно оставил свое место в строю, отошел от неприятеля и больше в сражение не вступал. Адмирал С. К. Грейг отстранил от командования кораблем С. А. Валронта (впоследствии был судим и разжалован в матросы). Корабль получил 55 пробоин, потери составили: 15 убитых и 27 раненых. Крейсировал с флотом в Финском зал., 11.9 пришел на Ревельский рейд, а 16.10 в Кронштадт. В 1789 ремонтировался в Кронштадте. 12.5.1790 в составе эскадры вице-адмирала А. И. Круза вышел из Кронштадта, крейсировал в районе м. Стирсуден - Красная Горка. 23.5 участвовал в Красногорском сражении, шел головным. В ходе боя огнем противника была сбита фор-стеньга. Потери составили: 6 убитых и 17 раненых. А. И. Круз разрешил командиру И. М. Одинцову вывести корабль из строя «для исправления», но тот увел его в Кронштадт. За самовольный уход И. М. Одинцов был отдан под суд. 13.6 отряд, в составе которого находился «Иоанн Богослов», вышел из Кронштадта, сопровождая гребную флотилию вице-адмирала К. Нассау-Зигена, 17.6 вошел в Биорке-зунд. 21.6 во время сражения в Биорке-зунде корабль шел за гребными судами, но непосредственного участия в боевых действиях не принимал. 23.6, преследуя шведскую гребную флотилию, вышел из Биорке-зунда. В 7.1790 с отрядом крейсировал у о-ва Гогланд, в 8.1790 пришел в Кронштадт. С 5 по 8.1791 находился на Кронштадтском рейде для обучения экипажа. (?)

Командиры: С. В. Загряжский (1784), Г. И. Муловский (1785), Н. А. Мосолов (1786, с 12.7.1788), Г. Д. Киленин (1787), С. А. Валронт (до 6.7.1788), Г. Сиверс (с 6.7.1788), И. М. Одинцов (до 27.5.1790), Я. А. Жохов (с 27.5.1790 по 1791).
Losy opisane całkiem dokładnie. Ale dane techniczne ograniczone do minimum, a i data budowy mało precyzyjna.
No i to "Заложен (?)". Dziwne trochę :?
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Mam nadzieję panie Oskarze, że w określeniu "Заложен (?)" dziwi Pana wyłącznie znak zapytania. Samo słowo oznacza "położono stępkę" i jest użyte przy wszystkich opisach Czernyszewa, jak książka długa i szeroka.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ