Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (1)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Leander – wielka fregata 50-działowa (okręt 4 rangi) zbudowana w stoczni Wigram, Wells & Green, w Blackwall, wg planów Williama Rule. Wykonana z sosny. Tonaż 1556 ton, wymiary 174 stopy x 44 stopy 10,5 cala x 14 stóp 4 cale. Załoga: 450 ludzi (w projekcie 480). Uzbrojenie planowane: w baterii 30 x 24-f, na spardeku 26 karonad 42-f i 4 x 24-f (czyli 60 sztuk). W rzeczywistości na spardeku jeszcze 2 działa lub 2 karonady więcej. Jednak od stycznia 1814 na spardeku w sumie 24 karonady 42-f i 4 działa 24-f. Wg moich danych zwodowana 10.11.1813. Od lutego 1817 klasyfikowana – wg nowych zasad – jako fregata 60-działowa. Rozebrana w marcu 1830.
Pozostałe brandery typu Thais – Tartarus (10.1806); Prometheus (27.03.1807); Lightning (14.10.1806); Comet (25.04.1807), Erebus (20.08.1807). Pierwsze słyszę, by kiedykolwiek miały być okrętami IV rangi. To absolutny nonsens. Jako brandery (na samym początku) i jako slupy (od 1808) nie mieściły się w żadnej z sześciu rang wyróżnianych w Royal Navy. Po całkowitej zmianie systemu klasyfikacji w marynarce brytyjskiej, dokonanej na przełomie 1816/1817, żaglowce te zaczęły być uważane za 24-działowe fregaty, okręty 6 rangi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozostałe brandery typu Thais – Tartarus (10.1806); Prometheus (27.03.1807); Lightning (14.10.1806); Comet (25.04.1807), Erebus (20.08.1807). Pierwsze słyszę, by kiedykolwiek miały być okrętami IV rangi. To absolutny nonsens. Jako brandery (na samym początku) i jako slupy (od 1808) nie mieściły się w żadnej z sześciu rang wyróżnianych w Royal Navy. Po całkowitej zmianie systemu klasyfikacji w marynarce brytyjskiej, dokonanej na przełomie 1816/1817, żaglowce te zaczęły być uważane za 24-działowe fregaty, okręty 6 rangi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, Panie Krzysztofie przepraszam za IV rangę, miałem napisać VI, to literówka. Dziękuję za informacje.
Bardzo prodzę o dane, kontruktora i losy fregaty NEWCASTLE z 1813 (wod. 10.11.1813). Konstrukcja tej wydaje się postępowała bardzo szybko.
Proszę także o bliższe dane fregaty BOMBAY, zakupionej w 1805 roku. To dość dziwny nabytek, czy może zna Pan okoliczności tego zakupu.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo prodzę o dane, kontruktora i losy fregaty NEWCASTLE z 1813 (wod. 10.11.1813). Konstrukcja tej wydaje się postępowała bardzo szybko.
Proszę także o bliższe dane fregaty BOMBAY, zakupionej w 1805 roku. To dość dziwny nabytek, czy może zna Pan okoliczności tego zakupu.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
brytyjskie fregaty
Fregata Newcastle miała i budowę i losy bardzo podobne do opisywanych już przeze mnie dla fregaty Leander. Zamówiona w 1813 jako reakcja na klęski brytyjskich fregat w walce z dużo większymi i silniej uzbrojonymi fregatami amerykańskimi w wojnie 1812-1814, była wielką jednostką 50-działową. Spieszono się bardzo z jej ukończeniem, by zdążyła wziąć udział w tej wojnie. Stąd od położenia stępki w stoczni Wigram, w Blackwall do wodowania upłynęło tylko pięć miesięcy. Tak szybka budowa nie byłaby możliwa przy normalnych procedurach i typowych materiałach, więc skonstruowano ją pośpiesznie z sosny. Projektant Jean-Louis Barrallier. Wymiary 177 stóp x 44 stopy 4,5 cala x 14 stóp 11 cali, tonaż 1573 tony, załoga: 450 (w projekcie 480). Uzbrojenie: w baterii 30 x 24-f, na spardeku 4 x 24-f i 26 karonad 42-f lub na spardeku 2 x 24-f i 28 karonad 42-f. Od kwietnia 1814 na spardeku 4 x 24-f i 24 karonady 24-f. Od lutego 1817 w nowym systemie klasyfikacji określana jako fregata 60-działowa. Od 1818 na spardeku 2 x 24-f i 26 karonad 42-f. Już w 1824 zdegradowana do roli hulka (lazaretu), sprzedana 1850.
32-działowa fregata Bombay, zakupiona w kwietniu 1805 w Indiach przez adm. Pellewa, istotnie nie była przeciętna. Zbudowano ja w 1793 w Bombaju, dla Kompanii Wschodnioindyjskiej. Miała wymiary 130 stóp x 34 stopy 8,5 cala lub 35 stóp 1,5 cala x 11 stóp 8 cali, tonaż 672 tony. W służbie Kompanii klasyfikowano ją jako 38-działową, jej przeznaczeniem była eskorta pękatych statków handlowych wschodnioindyjskich w długich rejsach (chociaż walczyła w różnych akcjach), stąd bardzo specyficzna budowa. W Royal Navy miała załogę 215 (ale czasem 235) ludzi, uzbrojenie: w baterii 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 12 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. Po dość burzliwej historii (służba jako transportowiec wojska w 1810 i 1814, trzykrotne zdobywanie przez Francuzów i odbijanie w 1810, zmiana nazwy w 1808 na Ceylon, redukcja artylerii do prawie samych karonad w 1830) stała się hulkiem w 1832. Sprzedana w 1857. Natomiast nie sądzę, aby w samym fakcie jej zakupu było coś nadzwyczajnego. Edward Pellew sprawował wówczas dowództwo w tzw. Indiach Wschodnich, których wody przemierzały eskadry francuskie, holenderskie i chmary korsarzy, wszyscy w poszukiwaniu bogato wyładowanych żaglowców wschodnioindyjskich. Rozpaczliwie potrzebował dodatkowych okrętów, więc skoro nadarzyła się okazja, wykorzystał ją.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
32-działowa fregata Bombay, zakupiona w kwietniu 1805 w Indiach przez adm. Pellewa, istotnie nie była przeciętna. Zbudowano ja w 1793 w Bombaju, dla Kompanii Wschodnioindyjskiej. Miała wymiary 130 stóp x 34 stopy 8,5 cala lub 35 stóp 1,5 cala x 11 stóp 8 cali, tonaż 672 tony. W służbie Kompanii klasyfikowano ją jako 38-działową, jej przeznaczeniem była eskorta pękatych statków handlowych wschodnioindyjskich w długich rejsach (chociaż walczyła w różnych akcjach), stąd bardzo specyficzna budowa. W Royal Navy miała załogę 215 (ale czasem 235) ludzi, uzbrojenie: w baterii 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 12 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. Po dość burzliwej historii (służba jako transportowiec wojska w 1810 i 1814, trzykrotne zdobywanie przez Francuzów i odbijanie w 1810, zmiana nazwy w 1808 na Ceylon, redukcja artylerii do prawie samych karonad w 1830) stała się hulkiem w 1832. Sprzedana w 1857. Natomiast nie sądzę, aby w samym fakcie jej zakupu było coś nadzwyczajnego. Edward Pellew sprawował wówczas dowództwo w tzw. Indiach Wschodnich, których wody przemierzały eskadry francuskie, holenderskie i chmary korsarzy, wszyscy w poszukiwaniu bogato wyładowanych żaglowców wschodnioindyjskich. Rozpaczliwie potrzebował dodatkowych okrętów, więc skoro nadarzyła się okazja, wykorzystał ją.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Dobry wieczór, bardzo dziękuję za informacje.
Fregata BOMBAY wzbudziła moje zainteresowanie, ponieważ w tym przedziale czasowym i w tym rejonie tylko ona jedna trafiła do Royal Navy. Czyli albo nie było innych podobnych jednostek wartych zakupienia, albo Pellew nie miał pieniędzy
Jeśli chodzi o fregaty amerykańskie, to rzeczywiście Anglicy mieli chyba w tym czasie problem, bo ich okręty tej klasy nie były chyba w stanie sprostać przeciwnikowi.
Miałbym prośbę o bliższe dane fregat typu Java z 1813. Wiem, że to sporo jednostek i będę cierpliwie czekał na odpowiedzi.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Fregata BOMBAY wzbudziła moje zainteresowanie, ponieważ w tym przedziale czasowym i w tym rejonie tylko ona jedna trafiła do Royal Navy. Czyli albo nie było innych podobnych jednostek wartych zakupienia, albo Pellew nie miał pieniędzy
Jeśli chodzi o fregaty amerykańskie, to rzeczywiście Anglicy mieli chyba w tym czasie problem, bo ich okręty tej klasy nie były chyba w stanie sprostać przeciwnikowi.
Miałbym prośbę o bliższe dane fregat typu Java z 1813. Wiem, że to sporo jednostek i będę cierpliwie czekał na odpowiedzi.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
brytyjskie fregaty
Dokładnie „w tym przedziale czasowym i w tym rejonie” oraz tą samą drogą, do Royal Navy trafiła jeszcze niemal dwukrotnie większa i nieporównanie silniejsza fregata marynarki Kompanii Wschodnioindyjskiej – Marquis of Cornwallis, pod królewską banderą służąca jako Cornwallis.
O fregatach typu Java – później.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
O fregatach typu Java – później.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wg spisu 38 dzial 639 ton zbud jako okret wojenny dla HCS32-dziaГowa fregata Bombay, zakupiona w kwietniu 1805 w Indiach przez adm. Pellewa,
Dowodca od 9 Maja 1793 roku byl Emanuel Margot.
BOMBAY byla sprzedana razerm z fregata CORNWALLIS
zbud tez Bombay 1800 56 dzial 1363tony.
Tak przy okazji bo szukalem ich dat wodwan i na razie nie znalazlem.
AvM
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Podane przez Pana dane fregat Bombay i Cornwallis pochodzą z wydanej w 1877 "History of the Indian Navy" C.R. Lowa. Jednak współcześni naukowcy brytyjscy - David Lyon, Rif Winfield, Robert Gardiner, którzy tę pozycję oczywiście doskonale znają, korygują owe liczby do przytoczonych przeze mnie. Skoro żaden z nich nie zna dokładnych dat wodowania obu jednostek (a mają plany przynajmniej jednej, opisy, znają masę bardzo drobnych szczegółów), to bardzo wątpię, by dało się je kiedykowiek ustalić.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jest ksiazka ktora czesciowo moze wyjasnic dane wodowan:
R.A . Wadia
Bombay Dockyard and the Wadia Master Builders
pp XX+401 Bombay 1955
Widzialem ja raz w Londynie, jednak notowalem tylko okrety
arabskie its.
Linki:
http://indiannavy.nic.in/dock_mumbai/na ... ritage.htm
http://www.vohuman.org/Article/The%20Wa ... 0India.htm
http://nistads.res.in/ppl/rkk/papers/ship.pdf
Tu The frigate 'Cornwallis' built for the company in 1800 by Jamsetjee Bomanjee
Przy okazju szukam kopiii
J. Phipps
Papers relating to ship-building in India
Calcutta 1840
J. A.Phipps
History of Shipbuilding in Calcuttafrom a Collection of papers
Calcutta 1840 (czy to to samo ???
W. Taylor Money
Observations on ship-building in Bombay
London 1811
Anthony Farrington
Shipping and ship building in India, 1736-1839: A check list of ship names
1995 ?? India Office Records
AvM
R.A . Wadia
Bombay Dockyard and the Wadia Master Builders
pp XX+401 Bombay 1955
Widzialem ja raz w Londynie, jednak notowalem tylko okrety
arabskie its.
Linki:
http://indiannavy.nic.in/dock_mumbai/na ... ritage.htm
http://www.vohuman.org/Article/The%20Wa ... 0India.htm
http://nistads.res.in/ppl/rkk/papers/ship.pdf
Tu The frigate 'Cornwallis' built for the company in 1800 by Jamsetjee Bomanjee
Przy okazju szukam kopiii
J. Phipps
Papers relating to ship-building in India
Calcutta 1840
J. A.Phipps
History of Shipbuilding in Calcuttafrom a Collection of papers
Calcutta 1840 (czy to to samo ???
W. Taylor Money
Observations on ship-building in Bombay
London 1811
Anthony Farrington
Shipping and ship building in India, 1736-1839: A check list of ship names
1995 ?? India Office Records
AvM
Ostatnio zmieniony 2006-11-19, 00:06 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
brytyjskie fregaty
Panie Krzysztofie:
Dane 50-działowej (od lutego 1817 zwanej 60-działową) fregaty Java zaprojektowanej w 1813. Wymiary: 172 stopy x 43 stopy 4 cale x 14 stóp 3 cale. Tonaż 1449 lub 1450 ton, załoga 450 ludzi. Uzbrojenie: w baterii 30 x 24-f, na spardeku w planach 2 x 24-f i 28 karonad 42-f, lecz faktycznie spardek wyposażony w 6 x 24-f i 16 karonad 42-f. Zbudowana w Plymouth, zwodowana 16.11.1815, ukończona dopiero w 1826. Hulk od 1861. Pozostałe należące do tego typu zbudowano wg nieco zmodyfikowanych planów (stąd zwane też typem Southampton) – szerokość 44 stopy 3,25 cala, głębokość 14 stóp 6 cali, tonaż 1468 ton. Uzbrojenie pierwotne: w baterii 30 x 24-f, na spardeku 6 x 24-f i 16 karonad 42-f. Chodzi tu o: Southampton – wodowana 7.11.1820, w 1857 przekazana straży wybrzeża; Portland – wodowana 8.05.1822, hulk od 1846; Lancaster – wodowana 23.08.1823, hulk od 1847; Winchester – wodowana 21.06.1822, hulk od 1861; Worcester – wodowana 10.10.1843, hulk od 1862; Chichester – wodowana 12.07.1843, hulk od 1866.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dane 50-działowej (od lutego 1817 zwanej 60-działową) fregaty Java zaprojektowanej w 1813. Wymiary: 172 stopy x 43 stopy 4 cale x 14 stóp 3 cale. Tonaż 1449 lub 1450 ton, załoga 450 ludzi. Uzbrojenie: w baterii 30 x 24-f, na spardeku w planach 2 x 24-f i 28 karonad 42-f, lecz faktycznie spardek wyposażony w 6 x 24-f i 16 karonad 42-f. Zbudowana w Plymouth, zwodowana 16.11.1815, ukończona dopiero w 1826. Hulk od 1861. Pozostałe należące do tego typu zbudowano wg nieco zmodyfikowanych planów (stąd zwane też typem Southampton) – szerokość 44 stopy 3,25 cala, głębokość 14 stóp 6 cali, tonaż 1468 ton. Uzbrojenie pierwotne: w baterii 30 x 24-f, na spardeku 6 x 24-f i 16 karonad 42-f. Chodzi tu o: Southampton – wodowana 7.11.1820, w 1857 przekazana straży wybrzeża; Portland – wodowana 8.05.1822, hulk od 1846; Lancaster – wodowana 23.08.1823, hulk od 1847; Winchester – wodowana 21.06.1822, hulk od 1861; Worcester – wodowana 10.10.1843, hulk od 1862; Chichester – wodowana 12.07.1843, hulk od 1866.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
PonadtoKrzysztof Gerlach pisze:Podane przez Pana dane fregat Bombay i Cornwallis pochodzą z wydanej w 1877 "History of the Indian Navy" C.R. Lowa. Jednak współcześni naukowcy brytyjscy - David Lyon, Rif Winfield, Robert Gardiner, którzy tę pozycję oczywiście doskonale znają, korygują owe liczby do przytoczonych przeze mnie. Skoro żaden z nich nie zna dokładnych dat wodowania obu jednostek (a mają plany przynajmniej jednej, opisy, znają masę bardzo drobnych szczegółów), to bardzo wątpię, by dało się je kiedykowiek ustalić.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W India Office w Londynie jest pelno dokumentacji
Nie wiem czy byly tez przejzane dokladnie.
Watpie aby wodowanioe fregat odbylo sie bez echa.
Bombay przemianowano na Ceylon 1.7.1808
Wg listy z grudnia 1836 roku 672t 32 dziala. Hulk
Marquis Cornwallis przemianowano na Akbar n 13.8.1806
Wg listy z grudnia 1836 roku : 1388t 50 dzial Szpital plywajacy
AvM
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panie Andrzeju,
więc może rzeczywiście jest to możliwe. Ale muszę znowu posiać ziarno zwątpienia. Sam tych pozycji nie mam, lecz Rif Winfield w "The Sail and Steam Navy List" przywołuje Wadię w bibliografii, a nie sądzę, by nie potrafił znaleźć w nim takich danych, zwłaszcza że właśnie ich specjalnie tam szukał!
Robert Gardiner ("Frigates of the Napoleonic Wars") miał dostęp do Public Records Office - from East India House, 1806; Accountant General's Dept - costs of shipbuilding in India; Navy Board Correspondence - shipbuilding at Cochin and Bombay 1802-1822, i też znalazł tam wyłącznie daty roczne.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
więc może rzeczywiście jest to możliwe. Ale muszę znowu posiać ziarno zwątpienia. Sam tych pozycji nie mam, lecz Rif Winfield w "The Sail and Steam Navy List" przywołuje Wadię w bibliografii, a nie sądzę, by nie potrafił znaleźć w nim takich danych, zwłaszcza że właśnie ich specjalnie tam szukał!
Robert Gardiner ("Frigates of the Napoleonic Wars") miał dostęp do Public Records Office - from East India House, 1806; Accountant General's Dept - costs of shipbuilding in India; Navy Board Correspondence - shipbuilding at Cochin and Bombay 1802-1822, i też znalazł tam wyłącznie daty roczne.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
I jeszcze drobna uwaga w sprawie przejścia (lub nie) wodowania fregat „bez echa”. Proszę zwrócić uwagę, panie Andrzeju, że obie jednostki wodowano bynajmniej nie dla Royal Navy, tylko dla lokalnych potrzeb Kompanii Wschodnioindyjskiej, które w Londynie obchodziły tylko garść ludzi. Na to, że takie fregaty w ogóle są, zwrócono uwagę dopiero wtedy, kiedy postanowiono je kupić, a to było lata później. Poza tym ich budowa bardzo odbiegała od standardów marynarki brytyjskiej (nie chodzi o jakość, ta mogła być znakomita, zwłaszcza że wykonano je z teku, tylko o konstrukcję bliższą cywilnym east-indiamanom niż prawdziwym okrętom wojennym), więc tym bardziej nie było to dla oficerów i urzędników marynarki królewskiej wodowanie żadnych fregat.
Oczywiście zgadzam się z Panem, że inaczej sprawa przedstawiała się w oczach oficjeli Kompanii i może nadal jest coś do znalezienia w ich papierach.
Krzysztof Gerlach
Oczywiście zgadzam się z Panem, że inaczej sprawa przedstawiała się w oczach oficjeli Kompanii i może nadal jest coś do znalezienia w ich papierach.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, Panie Krzysztofie bardzo proszę o dane i losy wspominanej wyżej fregaty CORNWALLIS. I czy były jeszcze wtedy podobne przypadki przejęcia przez Royal Navy jednostek Kompanii Wschodnioindyjskiej.
Dalej nie bardzo wiem po co Royal Navy kupiła te jednostki. Na tym obszarze jej głównym zadaniem była chyba ochrona handlu i statków płynących na trasie Anglia - Indie i z powrotem. Zakupione fregaty właśnie to robiły, czyżby głównodowodzący sądził, że pod jego dowództwem będą to robiły lepiej ?
Uprzejmie proszę o wyjaśnienie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Dalej nie bardzo wiem po co Royal Navy kupiła te jednostki. Na tym obszarze jej głównym zadaniem była chyba ochrona handlu i statków płynących na trasie Anglia - Indie i z powrotem. Zakupione fregaty właśnie to robiły, czyżby głównodowodzący sądził, że pod jego dowództwem będą to robiły lepiej ?
Uprzejmie proszę o wyjaśnienie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Suggested reading (German language)
Dirk Boendel
Arise, Development , Documentation and Copmparision
of the 18pdr frgates of Grat Britain, France and United States
http://edcs.tu-berlin.de/diss/boendel_dirk.pdf
Berlin 2004
AvM
Dirk Boendel
Arise, Development , Documentation and Copmparision
of the 18pdr frgates of Grat Britain, France and United States
http://edcs.tu-berlin.de/diss/boendel_dirk.pdf
Berlin 2004
AvM
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa