Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (1)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję bardzo za informacje o BLONDE.
Czy można prosić o bliższe dane i losy fregaty LEANDER z 1813 (w. 19.11.1813).
Chciałbym taże prosić o nazwy i daty wodowania branderów typu Thais (znam tylko THAIS w. 19.08.1806) i od kiedy były okrętami IV rangi.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4478
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Leander – wielka fregata 50-działowa (okręt 4 rangi) zbudowana w stoczni Wigram, Wells & Green, w Blackwall, wg planów Williama Rule. Wykonana z sosny. Tonaż 1556 ton, wymiary 174 stopy x 44 stopy 10,5 cala x 14 stóp 4 cale. Załoga: 450 ludzi (w projekcie 480). Uzbrojenie planowane: w baterii 30 x 24-f, na spardeku 26 karonad 42-f i 4 x 24-f (czyli 60 sztuk). W rzeczywistości na spardeku jeszcze 2 działa lub 2 karonady więcej. Jednak od stycznia 1814 na spardeku w sumie 24 karonady 42-f i 4 działa 24-f. Wg moich danych zwodowana 10.11.1813. Od lutego 1817 klasyfikowana – wg nowych zasad – jako fregata 60-działowa. Rozebrana w marcu 1830.

Pozostałe brandery typu Thais – Tartarus (10.1806); Prometheus (27.03.1807); Lightning (14.10.1806); Comet (25.04.1807), Erebus (20.08.1807). Pierwsze słyszę, by kiedykolwiek miały być okrętami IV rangi. To absolutny nonsens. Jako brandery (na samym początku) i jako slupy (od 1808) nie mieściły się w żadnej z sześciu rang wyróżnianych w Royal Navy. Po całkowitej zmianie systemu klasyfikacji w marynarce brytyjskiej, dokonanej na przełomie 1816/1817, żaglowce te zaczęły być uważane za 24-działowe fregaty, okręty 6 rangi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, Panie Krzysztofie przepraszam za IV rangę, miałem napisać VI, to literówka. Dziękuję za informacje.
Bardzo prodzę o dane, kontruktora i losy fregaty NEWCASTLE z 1813 (wod. 10.11.1813). Konstrukcja tej wydaje się postępowała bardzo szybko.
Proszę także o bliższe dane fregaty BOMBAY, zakupionej w 1805 roku. To dość dziwny nabytek, czy może zna Pan okoliczności tego zakupu.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4478
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

brytyjskie fregaty

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Fregata Newcastle miała i budowę i losy bardzo podobne do opisywanych już przeze mnie dla fregaty Leander. Zamówiona w 1813 jako reakcja na klęski brytyjskich fregat w walce z dużo większymi i silniej uzbrojonymi fregatami amerykańskimi w wojnie 1812-1814, była wielką jednostką 50-działową. Spieszono się bardzo z jej ukończeniem, by zdążyła wziąć udział w tej wojnie. Stąd od położenia stępki w stoczni Wigram, w Blackwall do wodowania upłynęło tylko pięć miesięcy. Tak szybka budowa nie byłaby możliwa przy normalnych procedurach i typowych materiałach, więc skonstruowano ją pośpiesznie z sosny. Projektant Jean-Louis Barrallier. Wymiary 177 stóp x 44 stopy 4,5 cala x 14 stóp 11 cali, tonaż 1573 tony, załoga: 450 (w projekcie 480). Uzbrojenie: w baterii 30 x 24-f, na spardeku 4 x 24-f i 26 karonad 42-f lub na spardeku 2 x 24-f i 28 karonad 42-f. Od kwietnia 1814 na spardeku 4 x 24-f i 24 karonady 24-f. Od lutego 1817 w nowym systemie klasyfikacji określana jako fregata 60-działowa. Od 1818 na spardeku 2 x 24-f i 26 karonad 42-f. Już w 1824 zdegradowana do roli hulka (lazaretu), sprzedana 1850.

32-działowa fregata Bombay, zakupiona w kwietniu 1805 w Indiach przez adm. Pellewa, istotnie nie była przeciętna. Zbudowano ja w 1793 w Bombaju, dla Kompanii Wschodnioindyjskiej. Miała wymiary 130 stóp x 34 stopy 8,5 cala lub 35 stóp 1,5 cala x 11 stóp 8 cali, tonaż 672 tony. W służbie Kompanii klasyfikowano ją jako 38-działową, jej przeznaczeniem była eskorta pękatych statków handlowych wschodnioindyjskich w długich rejsach (chociaż walczyła w różnych akcjach), stąd bardzo specyficzna budowa. W Royal Navy miała załogę 215 (ale czasem 235) ludzi, uzbrojenie: w baterii 26 x 12-f, na pokładzie rufowym 12 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. Po dość burzliwej historii (służba jako transportowiec wojska w 1810 i 1814, trzykrotne zdobywanie przez Francuzów i odbijanie w 1810, zmiana nazwy w 1808 na Ceylon, redukcja artylerii do prawie samych karonad w 1830) stała się hulkiem w 1832. Sprzedana w 1857. Natomiast nie sądzę, aby w samym fakcie jej zakupu było coś nadzwyczajnego. Edward Pellew sprawował wówczas dowództwo w tzw. Indiach Wschodnich, których wody przemierzały eskadry francuskie, holenderskie i chmary korsarzy, wszyscy w poszukiwaniu bogato wyładowanych żaglowców wschodnioindyjskich. Rozpaczliwie potrzebował dodatkowych okrętów, więc skoro nadarzyła się okazja, wykorzystał ją.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, bardzo dziękuję za informacje.
Fregata BOMBAY wzbudziła moje zainteresowanie, ponieważ w tym przedziale czasowym i w tym rejonie tylko ona jedna trafiła do Royal Navy. Czyli albo nie było innych podobnych jednostek wartych zakupienia, albo Pellew nie miał pieniędzy :)
Jeśli chodzi o fregaty amerykańskie, to rzeczywiście Anglicy mieli chyba w tym czasie problem, bo ich okręty tej klasy nie były chyba w stanie sprostać przeciwnikowi.
Miałbym prośbę o bliższe dane fregat typu Java z 1813. Wiem, że to sporo jednostek i będę cierpliwie czekał na odpowiedzi.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4478
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

brytyjskie fregaty

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dokładnie „w tym przedziale czasowym i w tym rejonie” oraz tą samą drogą, do Royal Navy trafiła jeszcze niemal dwukrotnie większa i nieporównanie silniejsza fregata marynarki Kompanii Wschodnioindyjskiej – Marquis of Cornwallis, pod królewską banderą służąca jako Cornwallis.
O fregatach typu Java – później.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6827
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

32-dziaГowa fregata Bombay, zakupiona w kwietniu 1805 w Indiach przez adm. Pellewa,
Wg spisu 38 dzial 639 ton zbud jako okret wojenny dla HCS

Dowodca od 9 Maja 1793 roku byl Emanuel Margot.

BOMBAY byla sprzedana razerm z fregata CORNWALLIS
zbud tez Bombay 1800 56 dzial 1363tony.

Tak przy okazji bo szukalem ich dat wodwan i na razie nie znalazlem.

AvM
Krzysztof Gerlach
Posty: 4478
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Podane przez Pana dane fregat Bombay i Cornwallis pochodzą z wydanej w 1877 "History of the Indian Navy" C.R. Lowa. Jednak współcześni naukowcy brytyjscy - David Lyon, Rif Winfield, Robert Gardiner, którzy tę pozycję oczywiście doskonale znają, korygują owe liczby do przytoczonych przeze mnie. Skoro żaden z nich nie zna dokładnych dat wodowania obu jednostek (a mają plany przynajmniej jednej, opisy, znają masę bardzo drobnych szczegółów), to bardzo wątpię, by dało się je kiedykowiek ustalić.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6827
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jest ksiazka ktora czesciowo moze wyjasnic dane wodowan:

R.A . Wadia
Bombay Dockyard and the Wadia Master Builders
pp XX+401 Bombay 1955

Widzialem ja raz w Londynie, jednak notowalem tylko okrety
arabskie its.

Linki:

http://indiannavy.nic.in/dock_mumbai/na ... ritage.htm

http://www.vohuman.org/Article/The%20Wa ... 0India.htm

http://nistads.res.in/ppl/rkk/papers/ship.pdf
Tu The frigate 'Cornwallis' built for the company in 1800 by Jamsetjee Bomanjee

Przy okazju szukam kopiii

J. Phipps
Papers relating to ship-building in India
Calcutta 1840

J. A.Phipps
History of Shipbuilding in Calcuttafrom a Collection of papers
Calcutta 1840 (czy to to samo ???

W. Taylor Money
Observations on ship-building in Bombay
London 1811

Anthony Farrington
Shipping and ship building in India, 1736-1839: A check list of ship names
1995 ?? India Office Records

AvM
Ostatnio zmieniony 2006-11-19, 00:06 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4478
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

brytyjskie fregaty

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Panie Krzysztofie:
Dane 50-działowej (od lutego 1817 zwanej 60-działową) fregaty Java zaprojektowanej w 1813. Wymiary: 172 stopy x 43 stopy 4 cale x 14 stóp 3 cale. Tonaż 1449 lub 1450 ton, załoga 450 ludzi. Uzbrojenie: w baterii 30 x 24-f, na spardeku w planach 2 x 24-f i 28 karonad 42-f, lecz faktycznie spardek wyposażony w 6 x 24-f i 16 karonad 42-f. Zbudowana w Plymouth, zwodowana 16.11.1815, ukończona dopiero w 1826. Hulk od 1861. Pozostałe należące do tego typu zbudowano wg nieco zmodyfikowanych planów (stąd zwane też typem Southampton) – szerokość 44 stopy 3,25 cala, głębokość 14 stóp 6 cali, tonaż 1468 ton. Uzbrojenie pierwotne: w baterii 30 x 24-f, na spardeku 6 x 24-f i 16 karonad 42-f. Chodzi tu o: Southampton – wodowana 7.11.1820, w 1857 przekazana straży wybrzeża; Portland – wodowana 8.05.1822, hulk od 1846; Lancaster – wodowana 23.08.1823, hulk od 1847; Winchester – wodowana 21.06.1822, hulk od 1861; Worcester – wodowana 10.10.1843, hulk od 1862; Chichester – wodowana 12.07.1843, hulk od 1866.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6827
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze:Podane przez Pana dane fregat Bombay i Cornwallis pochodzą z wydanej w 1877 "History of the Indian Navy" C.R. Lowa. Jednak współcześni naukowcy brytyjscy - David Lyon, Rif Winfield, Robert Gardiner, którzy tę pozycję oczywiście doskonale znają, korygują owe liczby do przytoczonych przeze mnie. Skoro żaden z nich nie zna dokładnych dat wodowania obu jednostek (a mają plany przynajmniej jednej, opisy, znają masę bardzo drobnych szczegółów), to bardzo wątpię, by dało się je kiedykowiek ustalić.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ponadto
W India Office w Londynie jest pelno dokumentacji
Nie wiem czy byly tez przejzane dokladnie.
Watpie aby wodowanioe fregat odbylo sie bez echa.

Bombay przemianowano na Ceylon 1.7.1808
Wg listy z grudnia 1836 roku 672t 32 dziala. Hulk

Marquis Cornwallis przemianowano na Akbar n 13.8.1806
Wg listy z grudnia 1836 roku : 1388t 50 dzial Szpital plywajacy

AvM
Krzysztof Gerlach
Posty: 4478
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Panie Andrzeju,
więc może rzeczywiście jest to możliwe. Ale muszę znowu posiać ziarno zwątpienia. Sam tych pozycji nie mam, lecz Rif Winfield w "The Sail and Steam Navy List" przywołuje Wadię w bibliografii, a nie sądzę, by nie potrafił znaleźć w nim takich danych, zwłaszcza że właśnie ich specjalnie tam szukał!
Robert Gardiner ("Frigates of the Napoleonic Wars") miał dostęp do Public Records Office - from East India House, 1806; Accountant General's Dept - costs of shipbuilding in India; Navy Board Correspondence - shipbuilding at Cochin and Bombay 1802-1822, i też znalazł tam wyłącznie daty roczne.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4478
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

I jeszcze drobna uwaga w sprawie przejścia (lub nie) wodowania fregat „bez echa”. Proszę zwrócić uwagę, panie Andrzeju, że obie jednostki wodowano bynajmniej nie dla Royal Navy, tylko dla lokalnych potrzeb Kompanii Wschodnioindyjskiej, które w Londynie obchodziły tylko garść ludzi. Na to, że takie fregaty w ogóle są, zwrócono uwagę dopiero wtedy, kiedy postanowiono je kupić, a to było lata później. Poza tym ich budowa bardzo odbiegała od standardów marynarki brytyjskiej (nie chodzi o jakość, ta mogła być znakomita, zwłaszcza że wykonano je z teku, tylko o konstrukcję bliższą cywilnym east-indiamanom niż prawdziwym okrętom wojennym), więc tym bardziej nie było to dla oficerów i urzędników marynarki królewskiej wodowanie żadnych fregat.
Oczywiście zgadzam się z Panem, że inaczej sprawa przedstawiała się w oczach oficjeli Kompanii i może nadal jest coś do znalezienia w ich papierach.
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, Panie Krzysztofie bardzo proszę o dane i losy wspominanej wyżej fregaty CORNWALLIS. I czy były jeszcze wtedy podobne przypadki przejęcia przez Royal Navy jednostek Kompanii Wschodnioindyjskiej.
Dalej nie bardzo wiem po co Royal Navy kupiła te jednostki. Na tym obszarze jej głównym zadaniem była chyba ochrona handlu i statków płynących na trasie Anglia - Indie i z powrotem. Zakupione fregaty właśnie to robiły, czyżby głównodowodzący sądził, że pod jego dowództwem będą to robiły lepiej ?
Uprzejmie proszę o wyjaśnienie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6827
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Suggested reading (German language)

Dirk Boendel
Arise, Development , Documentation and Copmparision
of the 18pdr frgates of Grat Britain, France and United States


http://edcs.tu-berlin.de/diss/boendel_dirk.pdf

Berlin 2004

AvM
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, Panie Andrzeju, ten link się nie otwiera :-(
Zablokowany