W 1914 stocznię znacjonalizowano na rzecz Cesarstwa Rosyjskiego a w 1925 było tam państwo łotewskie, z którym Niemcy ani Carlson nie mieli na pieńku.
Dane nie były przepisane na pałę, niektóre elementy opisu firmy są ewidentnie zaktualizowane do sytuacji na 1925 rok (np. zamiast Reichsbahn są Staatsbahn).
Wszystkie stocznie firmy mają podane numery telefoniczne (nie wzięli ich z przedwojennych reklamówek, bo wzięliby też inne dane a te inne dane są zaktualizowane).
Stan zatrudnienia odpowiada stanowi z 1925 roku.
Zarząd i główne stanowiska są podane na stan z 1925 roku.
No i w ogóle wygląda to na notkę o firmie sporządzoną wg. formularza - możliwe, że rozsyłanego do działów handlowych firm stoczniowych.
A poza tym, niechby tam w Rydze mieli choćby tylko ciecia z psem pilnującym terenu przedwojennej stoczni, to i tak byłoby ciekawe, bo oznaczałoby, że tak zupełnie im ta Ryga nie wywietrzała z głów po 1918 roku.
Czyli chyba jednak to nie jest tak, że ktoś przepisał stare przedwojenne dane...
Pytanie: ten Handbuch der Schiffbau-Industrie co to jest za wydawnictwo? Periodyczne (np. wydawane co roku) czy jednorazowe? Jeżeli periodyczne to od kiedy do kiedy wychodziło? Czy można gdzieś znaleźć inne jego numery (z innych lat niż 1925)?
Holowniki "Osterode" i "Deutsch Eylau" - bliźniaki zbudowane dla Grunau'a dla potrzeb żeglugi kanałem ostródzko-elbląskim. Jeżeli Deutsch Eylau figuruje na liście Schmelzkopfa (bau nr 21, ale źle podany jest zamawiający) to Osterode tam nie uświadczysz... U Boie też go nie ma i jest ten sam błąd co do armatora. Czy jest on na którejś z list "oryginalnych". Andrzej J. jeszcze nie dał mi znać co z tą kserówką listy z Bremerhaven...
Fornacon Die Elbinger Seedampfer S. 19-21
1861 zbudowano OSTERODE 16t 34cbm + 8 barek
1862 zbudowano DEUTSCHE EYLAU 16t 34cbm + 3 barki
Oba rzeczne parowce tylnokolowe (Heckraddampfer)
Wymiary statku podane przez B.Schwarza statku "Deutsch Eylau" nie poz
woliły by mu nigdy dotrzeć do Iławy. Dopuszczalne parametry statków na tą drogę wodną to L=26 m, B= 3,25 m.
Ja mam:„DEUTSCH EYLAU”
TYP: towarowo-holowniczy
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1862; F. Schichau, Elbing. (Prusy) nr. bud. 21
WYMIARY
długość – 21,00 m; szerokość – 3,05 m, zanurzenie – 0,95 m
SILIKI GŁÓWNE
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; prod. F. Schichau, Elbing o mocy 48 KM
PĘDNIK: tylnokołowiec;
PRZEBIEG SŁUŻBY
1862: DEUTSCH EYLAU - R. Bluhm, Deutsch Eylau (Iława)
1877: - przebudowa na śrubowiec.
1883: - zatonął na jez. Jeziorak
Tak więc wszyscy się zgadzamy, że "Osterode" był zbudowany u Schichau'a. Pozostaje wciąż sprawa jego numeru stoczniowego. Czy ktoś wie jakie są przyczyny nieobecności tej jednostki na listach Boie i Schmelzkopfa?
So verweigert niemand, daß Osterode von Schichau errichtet wurde. Es gibt stil ein Ausgabe seines baunummer. Jedermann weiß, was der Grund seiner Abwesenheit auf Boie und Schmelzkopf Listen ist?
Jak poprzednio pisalem w Elblagu w latach 1850-1860 zbudowano wiele parowcow
chyba w 1863 nawet 8 , z czego niewiele przypadalo na Schichau.
Mozliwe ze maszyny zbudowal Schichau , ale to tez trzeba sprawdzic.
No to przejdźmy do kwestii jaki "Osterode" miała numer stoczniowy i gdzie na listach Boie i Schmelzkopfa jest błąd. Jak to wygląda na "liście z Bremerhaven"?
Der Text mit Nennung beider Schiffe OSTERODE und DEUTSCH-EYLAU ist sehr interessant! Welche Quelle?
Hier die mir bekannten Fakten:
Originalliste bei der Polnischen Akademie der Wissenschaften: Bau-Nr.21 FINK, D. Wieler, Elbing
Originalliste Schichau-Unterweser AG: Bau-Nr. 20: SELICA; (Bau-Nr.21) Blum, Deutsch-Eylau; der Name ist nicht mehr zu ermitteln, da die Bau-Nr.21 die Seite abschließt und die Ecke des Blattes abgerissen ist.
Czyli "Deutsche Eylau" i "Oserode" zostały zbudowane dla G.Grunaua z Elbląga a dopiero potem stał się własnoscią Richarda Bluma pytanie kiedy?
W 1877 jest własnoscia tego ostatniego. Co do "Osterode" nie napotkałem śladów tego statku w tym rejonie grzebiąc w archiwach. Jest "Osterode" ale zbudowany u Klawittera w 1902r. Szukam informacji o statku "Ursula" nalezącym do A.Muntera z Saafeld czyli Zalewa zbudowany ponoć w Ilawie w 1854r. (Ostpreussische Zeitung)