Kraków, statki, stocznie, porty
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
OK, o Muzeum Fotografii też pomyślałem - w zasadzie trzeba skontaktować się z jednym człowiekiem który strzeże zbiorów jak Argus.. na szczęście mam dla niego zabytkowy aparat, może będzie więc łaskawy
W zasadzie poszukiwania powinny dotyczyć
-Zakładów Zieleniewskiego
-KSR
-Stoczni Remontowej Żeglugi Polskiej
-Żeglugi Polskiej SA
-Żeglugi Krakowskiej (państwowej)
Czy coś przeoczyłem?
A tak przy okazji -rysunki monitorów krakowskich były tworzone w oparciu o zdjęcia, czy też była jakaś dokumentacja?
W zasadzie poszukiwania powinny dotyczyć
-Zakładów Zieleniewskiego
-KSR
-Stoczni Remontowej Żeglugi Polskiej
-Żeglugi Polskiej SA
-Żeglugi Krakowskiej (państwowej)
Czy coś przeoczyłem?
A tak przy okazji -rysunki monitorów krakowskich były tworzone w oparciu o zdjęcia, czy też była jakaś dokumentacja?
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Co do Austriaków to przeoczyłem rozmyślnie - kilka osób siedzi w tym na tyle mocno, że trudno będzie coś znaleźć, może poza zdjęciami.
Co do tego ostatniego nazwiska - jest literowka - to ma być Przeworski?? Imienia nie ma przypadkiem? Bo mógłbym popatrzeć do wydań Kalendarza Krakowskiego z tamtego okresu
Co do tego ostatniego nazwiska - jest literowka - to ma być Przeworski?? Imienia nie ma przypadkiem? Bo mógłbym popatrzeć do wydań Kalendarza Krakowskiego z tamtego okresu
Kilka osob zajmuje sie ale NIE - powaznie.
zeby do dzis nie znac kto zbudowal KRAKOW
itd z innymi okretami flotylli. Nie wiem
czy w OW byla polowa zidentyfikowana
W Archiwum w Szczecinie tez znalazlem
wlasciciel PRSZEWORSKI lub PROZEWORSKI
wg. roznych list statki milay sie nazywac jak wlasciciel.
#150 24BRT/10NRT 13,524t 20nKM = 4,0w 16,50x3,00m
#162 45BRT/? 30nKM/70iKM ?= 10,5w 27,00x3,30m
AvM
zeby do dzis nie znac kto zbudowal KRAKOW

itd z innymi okretami flotylli. Nie wiem
czy w OW byla polowa zidentyfikowana

W Archiwum w Szczecinie tez znalazlem
wlasciciel PRSZEWORSKI lub PROZEWORSKI
wg. roznych list statki milay sie nazywac jak wlasciciel.
#150 24BRT/10NRT 13,524t 20nKM = 4,0w 16,50x3,00m
#162 45BRT/? 30nKM/70iKM ?= 10,5w 27,00x3,30m
AvM
Austriacki spis z 1912
Jahrbuch des Österreichischen Flottenverein Jg.1912 S.75-78
Weichsel mit San und Dunajec (Flussbau-Verwaltung)
[table]
[mrow]Art[col]Name[col]Länge[col]Breite[col]Tfg.[col]PS[col]Depl[t][col]Bemerkungen
[row]RS/P[col]DUNAJEC[col]20[col]3[col]0,47[col]45[col]-[col]f.Inspektion
[row]S/P[col]WILGA[col]14[col]1,91[col]0,4[col]25[col]4[col]f.Bereisung
[row]M/bt[col]ISKRA[col]15,3[col]2,4[col]0,44[col]30[col]8[col]Hafendienst in Nadbrzezie
[row]RS/tg[col]KRYSTYNA[col]36[col]5,2[col]0,55[col]150[col]90[col]
[row]RS/tg[col]WAWEL[col]32[col]4[col]0,53[col]100[col]45[col]
[row]RS/tg[col]KRAKOW[col]27[col]3,3[col]0,56[col]70[col]29[col]
[row]RS/tg[col]TYNIEC[col]38[col]4,7[col]0,54[col]99[col]68[col]
[row]RS/tg[col]MELSZTYN[col]38[col]4,7[col]0,54[col]109[col]68[col]
[row]RS/tg[col]WANDA [col]38[col]4,7[col]0,54[col]107[col]68[col]
[row]RS/tg[col]KOPERNIK[col]38[col]4,7[col]0,54[col]108[col]68[col]
[/table]
A co powiecie na to zeby KRAKOW byl tym drugim od Przeworskiego
- identyczne wymiary i moc maszyn.
AvM
Jahrbuch des Österreichischen Flottenverein Jg.1912 S.75-78
Weichsel mit San und Dunajec (Flussbau-Verwaltung)
[table]
[mrow]Art[col]Name[col]Länge[col]Breite[col]Tfg.[col]PS[col]Depl[t][col]Bemerkungen
[row]RS/P[col]DUNAJEC[col]20[col]3[col]0,47[col]45[col]-[col]f.Inspektion
[row]S/P[col]WILGA[col]14[col]1,91[col]0,4[col]25[col]4[col]f.Bereisung
[row]M/bt[col]ISKRA[col]15,3[col]2,4[col]0,44[col]30[col]8[col]Hafendienst in Nadbrzezie
[row]RS/tg[col]KRYSTYNA[col]36[col]5,2[col]0,55[col]150[col]90[col]
[row]RS/tg[col]WAWEL[col]32[col]4[col]0,53[col]100[col]45[col]
[row]RS/tg[col]KRAKOW[col]27[col]3,3[col]0,56[col]70[col]29[col]
[row]RS/tg[col]TYNIEC[col]38[col]4,7[col]0,54[col]99[col]68[col]
[row]RS/tg[col]MELSZTYN[col]38[col]4,7[col]0,54[col]109[col]68[col]
[row]RS/tg[col]WANDA [col]38[col]4,7[col]0,54[col]107[col]68[col]
[row]RS/tg[col]KOPERNIK[col]38[col]4,7[col]0,54[col]108[col]68[col]
[/table]
A co powiecie na to zeby KRAKOW byl tym drugim od Przeworskiego
- identyczne wymiary i moc maszyn.
AvM
Ostatnio zmieniony 2005-02-14, 22:01 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
AHA!
Mam kopie listu Herberta Winklera do Armina Wulle (ten od stoczni Vulkan). Pisze on , ze rok budowy 1889 (min KRAKOW ) nie sa nigdzie bozposrednio podane, tylko w 1889 zaczeto prace reguluacyjne i w tym celu kupiono dwa parowce drewniane :-0.
Zagadka chyba rozwiazana. Wg mnie chodzi o oba parowce Przeworskiego.
Jak sie nazywal drugi i co sie z nim stalo ????
Uwaga parowce te sluzyly sla Statthalterei Lemberg (Lwow),
jako ze Lwow byl stolica Galicji: http://www.donaumonarchie.com/
AvM
Mam kopie listu Herberta Winklera do Armina Wulle (ten od stoczni Vulkan). Pisze on , ze rok budowy 1889 (min KRAKOW ) nie sa nigdzie bozposrednio podane, tylko w 1889 zaczeto prace reguluacyjne i w tym celu kupiono dwa parowce drewniane :-0.
Zagadka chyba rozwiazana. Wg mnie chodzi o oba parowce Przeworskiego.
Jak sie nazywal drugi i co sie z nim stalo ????
Uwaga parowce te sluzyly sla Statthalterei Lemberg (Lwow),
jako ze Lwow byl stolica Galicji: http://www.donaumonarchie.com/
AvM
Ostatnio zmieniony 2005-02-14, 21:47 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Uzupełnienia
1946: krypa – 11 – 24,7 x 4,95 x 0,15 m 50 t Państwowa Żegluga, Ekspozytura, Kraków
1949: barka – Nr 16 - 33,0 x 6,5 x 0,2 m 150 t - Krakowskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa, Kraków
1957: łódż ciężarowa – Ł-31 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Kraków
1957: łódż ciężarowa – 1702 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1703 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1704 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1725 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1726 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1958: barka – EWA - - 25,0 x 5,5 x 0,15 m 50 t – Sądeckie Zakłady Eksploatacji Kruszywa, Marcinkowice
1946: krypa – 11 – 24,7 x 4,95 x 0,15 m 50 t Państwowa Żegluga, Ekspozytura, Kraków
1949: barka – Nr 16 - 33,0 x 6,5 x 0,2 m 150 t - Krakowskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa, Kraków
1957: łódż ciężarowa – Ł-31 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Kraków
1957: łódż ciężarowa – 1702 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1703 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1704 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1725 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1726 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1958: barka – EWA - - 25,0 x 5,5 x 0,15 m 50 t – Sądeckie Zakłady Eksploatacji Kruszywa, Marcinkowice
W.DANIELEWICZ
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
złe wieści jak narazie
Właśnie wróciłem z Muzeum Inzynierii Miejskiej w Krakowie - i muszę powiedzieć, że jestem głęboko rozczarowany. Pani opiekuąca się księgozbiorem i archiwami była bardzo miła ale z rozmowy jaką odbyliśmy wyszło niestety, żę nie mają nic godnego uwagi- nota bene podobno kilka osób pytało się o to samo. Jedyną ciekawą książką byla publikacja IKCa na temat przemysłu w odrodzonej Polsce - z jednym widokiem na przycumowany Dunajec (zapewne sfotografowany z austriackich umocnień Wawelu) oraz jedna barka stojąca koło tzw III mostu, ponadto nie związany z Krakowem był widok Przemszy z łodzią inspekcyjną- mam z tego obiecane skany
Do sprawdzenia pozostały - Archiwa Państwowe i Wojewódzkie, sprawdzenie gdzie jest dokumentacja z Zieleniewskiego - w trakcie rozmowy w muzeum okazało sie, że gdzieś istnieją plany stoczni Zieleniewskiego.
Wizyta w pobliskim antykwariacie na Kazimierzu była bardziej ciekawa - mam pytanie, czy może ktoś z Kolegów się "przyzna", że to nabył - w latach 90-ych antykwariat ten sprzedał ręcznie spisany regulamin Żeglugi Polskiej SA. Właściciel twierdził, że sprzedał chyba do Muzeum Techniki, ale w tamtejszym spisie go nie ma, czyli trafil w prywatne ręce.
No i pozostaje jeszcze do przeszukania moja "kochana" Jagiellonka, bo zbiory Politechniki chyba zostały "odmłodzone" - czyt. co nieaktualne zmielone, ale sprzedane
Co do ikonografii, dla uniknięcia ponownego odkrywania Ameryki, mógłbym prosić o jakiś spis jakie zdjęcia są znane - powiedzmy poza tymi ktore byly w Morzu, bo te akurat pamietam
Do sprawdzenia pozostały - Archiwa Państwowe i Wojewódzkie, sprawdzenie gdzie jest dokumentacja z Zieleniewskiego - w trakcie rozmowy w muzeum okazało sie, że gdzieś istnieją plany stoczni Zieleniewskiego.
Wizyta w pobliskim antykwariacie na Kazimierzu była bardziej ciekawa - mam pytanie, czy może ktoś z Kolegów się "przyzna", że to nabył - w latach 90-ych antykwariat ten sprzedał ręcznie spisany regulamin Żeglugi Polskiej SA. Właściciel twierdził, że sprzedał chyba do Muzeum Techniki, ale w tamtejszym spisie go nie ma, czyli trafil w prywatne ręce.
No i pozostaje jeszcze do przeszukania moja "kochana" Jagiellonka, bo zbiory Politechniki chyba zostały "odmłodzone" - czyt. co nieaktualne zmielone, ale sprzedane
Co do ikonografii, dla uniknięcia ponownego odkrywania Ameryki, mógłbym prosić o jakiś spis jakie zdjęcia są znane - powiedzmy poza tymi ktore byly w Morzu, bo te akurat pamietam
Weichselländische (GmbH ?), Krakau
[table]
[mrow]typ[col]nazwa[col]losy[col]uwagi
[row]P[col]STYR[col]sierpien 1944 plynal z Pulaw do Tal, doplynal do Regow ( przez Wermacht wysadzony w powietrze?)[col]
[row]P[col]SAN[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]HETMAN[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]KOPERNIK[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]TYNIEC[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]PILICA[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]P/Z[col]SWIATOWID[col]kolo Nowego Korczyna wpadl w rece Rosjan[col]
[row]P[col]KULM[col]sierpien 1944 w rekach partyzantzow, odbity kolo Niespolomic[col]w dzierzawie od J.Ick,Danzig
[/table]
[table]
[mrow]typ[col]nazwa[col]losy[col]uwagi
[row]P[col]STYR[col]sierpien 1944 plynal z Pulaw do Tal, doplynal do Regow ( przez Wermacht wysadzony w powietrze?)[col]
[row]P[col]SAN[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]HETMAN[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]KOPERNIK[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]TYNIEC[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]PILICA[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]P/Z[col]SWIATOWID[col]kolo Nowego Korczyna wpadl w rece Rosjan[col]
[row]P[col]KULM[col]sierpien 1944 w rekach partyzantzow, odbity kolo Niespolomic[col]w dzierzawie od J.Ick,Danzig
[/table]
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Dzięki za tę listę statków z czasów okupacji - w przyszłym tygodniu pogszperam dla odmiany w archiwach miejskim i może wojewódzkim. Nie ma pojęcia gdzie mogą być dokumenty z czasów GG, bo może tam byłoby coś na temat wojennych losów statków.
Aha, jedna sprawa - zebym nie jechał po drzewo do lasu - czy ktoś ma plany Światowida, jego powojennej przebudowy? Bo jest szansa, że może takowy będę mógł skopiować....
Aha, jedna sprawa - zebym nie jechał po drzewo do lasu - czy ktoś ma plany Światowida, jego powojennej przebudowy? Bo jest szansa, że może takowy będę mógł skopiować....
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Wg przeslanego przez JB spisu statkow Polskich
w Krakowie byly zarejestrowane:
[table]
[mrow]Nr.rej.[col]Nazwa[col]Wlasciciel[col]Port/Postoj
[row]273[col]Stanisław[col]Zegluga Polska[col]Kraków
[row]274[col]Światowid[col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]275[col]Książę Józef[col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]276[col]Krakus [col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]277[col]Pogoń [col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]279[col]Zosia [col]Zofia Lublińska[col]Mysłowice/Kraków
[row]280[col]Piast[col]Dyrekcja Kopalń ks. pszczyńskiego[col]Mysłowice/Kraków
[row]281[col]Katowice[col]Andrzej Sapok i S-ka[col]Kraków/Puławy
[/table]
Kujawiak z Krakowa mial nr.rej 6 - moze byl zarejestrowany w Myslowicach ?
Gdyby znalesc rejestry sadowe w Krakowie.
Przy okazji moga byc powazne roznice:
- Gdzie zarejestrowany byl wlasciciel statku
- Gdzie zarejestrowany byl statek
- Gdzie zmierzony byl statek (zklasyfikowany)
Bernd podaje ze niemieckie statki mialy namalowane numery
wlasnie urzedu pomiarowego (Eichelamt) a nie rejestru.
Cos w rodzaju tabliczki przegladu technicznego
- Gdzie dzialal aktualnie statek
AvM
w Krakowie byly zarejestrowane:
[table]
[mrow]Nr.rej.[col]Nazwa[col]Wlasciciel[col]Port/Postoj
[row]273[col]Stanisław[col]Zegluga Polska[col]Kraków
[row]274[col]Światowid[col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]275[col]Książę Józef[col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]276[col]Krakus [col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]277[col]Pogoń [col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]279[col]Zosia [col]Zofia Lublińska[col]Mysłowice/Kraków
[row]280[col]Piast[col]Dyrekcja Kopalń ks. pszczyńskiego[col]Mysłowice/Kraków
[row]281[col]Katowice[col]Andrzej Sapok i S-ka[col]Kraków/Puławy
[/table]
Kujawiak z Krakowa mial nr.rej 6 - moze byl zarejestrowany w Myslowicach ?
Gdyby znalesc rejestry sadowe w Krakowie.
Przy okazji moga byc powazne roznice:
- Gdzie zarejestrowany byl wlasciciel statku
- Gdzie zarejestrowany byl statek
- Gdzie zmierzony byl statek (zklasyfikowany)
Bernd podaje ze niemieckie statki mialy namalowane numery
wlasnie urzedu pomiarowego (Eichelamt) a nie rejestru.
Cos w rodzaju tabliczki przegladu technicznego
- Gdzie dzialal aktualnie statek
AvM
Ostatnio zmieniony 2008-12-12, 15:11 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.