Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Bezcenna uwaga..
Dziękujemy, że podzieliłeś się nią z nami.
Pozdrawiam,
Maciej
Dziękujemy, że podzieliłeś się nią z nami.
Pozdrawiam,
Maciej
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Tak swoją drogą - ktoś wie jaki % polskiego handlu zagranicznego idzie transportem morskim? Jakieś opracowanie na ten temat można znaleźć (GUS albo UG...)
Będę zobowiązany za podesłanie namiarów
Będę zobowiązany za podesłanie namiarów
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Przyłączam się, bo sam kiedyś szukałem i w danych GUS-u nie znalazłem takich "gotowych" danych. Podobno drogą morską przechodzi około 30 % międzynarodowej wymiany handlowej, ale nie widziałem dokładnych liczb.
Ostatnio zmieniony 2017-01-28, 12:12 przez Orlik, łącznie zmieniany 2 razy.
Ostatecznie nie kadłub, działa, czy torpedy, ale ludzie decydują o wartości okrętu.
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Okolo 30% naszego eksportu. GUS (kraje docelowe naszego eksportu) + informacje z rynku na temat kosztow transportu w dane rejony. Czasami do Hiszpani taniej kest puscic towar droga morska niz koleja czy TIRami.crolick pisze:Tak swoją drogą - ktoś wie jaki % polskiego handlu zagranicznego idzie transportem morskim? Jakieś opracowanie na ten temat można znaleźć (GUS albo UG...)
Będę zobowiązany za podesłanie namiarów
Jedna uwaga, nie nalezy patrzec na dane GUS dotyczace przewozow naszych przewoznikow. Wiekszosc transportu morskiego u nas obsluguja zagraniczne podmioty, ktore nie sa uwzglednione przez GUS! To tak na wszelki wypadek, gdyby ktos tam spojrzal i twierdzil, ze nasz eksport morski to 1%.
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Ale ja nie pytam o eksport, a handel zagraniczny.
I jakie jest źródło danych??
I jakie jest źródło danych??
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Nie wiem czy to w ogóle da się ocenić. Przykład: kontener z ciuchami z Chin przypływa do Hamburga, a stamtąd jedzie do nas koleją lub na naczepie. Z naszego punktu widzenia przetransportowano go transportem lądowych, choć praktycznie całą trasę z Chin do Hamburga przebył on drogą morską.
Skalę może uzmysłowić wejście do galerii handlowej i wyobrażenie sobie, że jakieś 80-100% (liczby z sufitu, ale wydają się realne) towarów w sklepach z odzieżą i elektroniką przypłynęło z Dalekiego Wschodu.
Skalę może uzmysłowić wejście do galerii handlowej i wyobrażenie sobie, że jakieś 80-100% (liczby z sufitu, ale wydają się realne) towarów w sklepach z odzieżą i elektroniką przypłynęło z Dalekiego Wschodu.
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Ze strony Ministerstwa:
Ale jak oni to policzyli...
https://www.mgm.gov.pl/gospodarka-morsk ... yka-morskaObecnie 80 proc. towarów na świecie jest przewożonych drogą morską. W Europie szczególne znaczenie ma żegluga morska bliskiego zasięgu, którą przewozi się 40 proc. ładunków. W Polsce, z uwagi na położenie kraju i kierunki polskiego handlu zagranicznego (blisko 67 proc. obrotów polskiego handlu zagranicznego odbywa się z krajami UE), transportem morskim przewozi się ok. 30 proc. ładunków polskiego handlu zagranicznego, głownie zamorskiego.
Ale jak oni to policzyli...

Ostatecznie nie kadłub, działa, czy torpedy, ale ludzie decydują o wartości okrętu.
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Firmy maja obowiazek ujawniac takie dane GUSowi. Kolejne zrodlo to dane z urzedow celnych i skarbowych.
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Jeśli tak, to GUS powinien publikować takie dane. Przypuszczam, że chodzi raczej o jakieś opracowania i prace naukowe, które opierają się na danych o obrotach ładunkowych w portach morskich.
Ostatecznie nie kadłub, działa, czy torpedy, ale ludzie decydują o wartości okrętu.
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
W chyba nowe dane to potwierdzaja: http://m.money.pl/wiadomosci/artykul/de ... 49944.htmlWicher pisze: Podobno w piątek po Forum wybuchła o to awantura między AM a Morawieckim, bo to MM, za zgodą Naczelinka, decyduje co będzie robione i ze względu na prognozy, socjal itd
W tym roku bedzie o kilka mld wiecej do wydania i kilka mniej do zarobienia.
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Prawie...Maciej pisze:Prawie jak na Oksywiu...
Robi wielką różnicę.

Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Oj, tam - widzę jedno wolne miejsce do zacumowania..
Pozdrawiam,
Maciej
Pozdrawiam,
Maciej
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Ostatecznie nie kadłub, działa, czy torpedy, ale ludzie decydują o wartości okrętu.
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
Co do Anakond, to gdzieś ktoś napisał, że problem siedzi w nowych łopatach wirnika nośnego, których nie potrafią wyregulować (użyto innego określenia). Nie wiem, czy to prawda - nie znam się na tym.
SMW kupiona przez PGZ http://www.defence24.pl/539504,pgz-prze ... jal-oferte
Kolejna aktualizacja PMT: https://drive.google.com/file/d/0BwGMmz ... sp=sharing
Ślązak - bez zmian;
Kormoran - bez zmian z potwierdzeniem zamówienia kolejnych okrętów w tym roku;
Miecznik - umowa przesunięta na przełom 17/18 (poprzednio miała daje się być w II kwartale), zakończanie bez zmian 22-24 (ciekawe jakim cudem);
Czaple - umowa j.w., zakończenie przesunięte na 24-26, czyli po Mieczniakch;
Orka - przetarg w lutym b.r. umowa na przełomie 17/18 - nic nie piszą czy samodzielnie, czy z Norwegią;
Holowniki - umowa I kwartał (okazało się, że Nauta i Gryfia ponownie odwoływały się do KIO, na szczęście odwołanie odrzucono);
Transhol - nie wiadomo kiedy przetarg, ma być 9 jednostek
Pojawiła się Murena, Bałtyk wstrzymany (brak środków). Nadal figurują okręty Magneto (wstrzymane - brak środków), choć pojawiła się brzegowa stacja demagnetyzacyjna.
SMW kupiona przez PGZ http://www.defence24.pl/539504,pgz-prze ... jal-oferte
Kolejna aktualizacja PMT: https://drive.google.com/file/d/0BwGMmz ... sp=sharing
Ślązak - bez zmian;
Kormoran - bez zmian z potwierdzeniem zamówienia kolejnych okrętów w tym roku;
Miecznik - umowa przesunięta na przełom 17/18 (poprzednio miała daje się być w II kwartale), zakończanie bez zmian 22-24 (ciekawe jakim cudem);
Czaple - umowa j.w., zakończenie przesunięte na 24-26, czyli po Mieczniakch;
Orka - przetarg w lutym b.r. umowa na przełomie 17/18 - nic nie piszą czy samodzielnie, czy z Norwegią;
Holowniki - umowa I kwartał (okazało się, że Nauta i Gryfia ponownie odwoływały się do KIO, na szczęście odwołanie odrzucono);
Transhol - nie wiadomo kiedy przetarg, ma być 9 jednostek
Pojawiła się Murena, Bałtyk wstrzymany (brak środków). Nadal figurują okręty Magneto (wstrzymane - brak środków), choć pojawiła się brzegowa stacja demagnetyzacyjna.
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
– Carl Gustaf Mannerheim
Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?
http://www.defence24.pl/540448,norwegia ... -partnerem
Norwegia wybrała o.p. typu 212, jednak nadal są otwarci na wspólne zamówienie okrętów z Holandią i Polską. Sprawa jest teraz o tyle wyjaśniona, że jak się jednak zdecydujemy na współpracę z Norwegią, to już wiadomo jaki okręt wchodzi w grę. Rozumiem z tego także, że strona norweska nie doczekała się naszej decyzji, czy zamawiamy okręty wspólnie z nimi, czy osobno. Prosili o taką deklarację do końca stycznia. Z drugiej strony PGZ, do którego należy większość stoczni podpisał umowę o współpracy z DCNS, co sugerowałoby dość jednoznacznie, że o ile będą nowe okręty, to jednak rodem z Francji. Jeśli nic się nie zmieniło, to właśnie PGZ miał sobie dobrać partnera zagranicznego w programach Miecznik i Czapla (czyli w/w porozumienie wskazywałoby, że będą to Gowindy), zaś wybór dostawcy o.p. był po stronie IU. Teraz w sprawie Orek wszystko może się oprzeć o pytanie: na ile silna jest pozycja PGZ i czy jego zarząd może wpływać na decyzje IU, MON, a nawet rządu. Jeśli jest silna, to najbardziej prawdopodobne stają się Scorpeny.
Jednak nie zapominajmy, że w naszej rzeczywistości zawsze aktualne pozostają słowa piosenki: wszystko się może zdarzyć, gdy głowa pełna marzeń...
Norwegia wybrała o.p. typu 212, jednak nadal są otwarci na wspólne zamówienie okrętów z Holandią i Polską. Sprawa jest teraz o tyle wyjaśniona, że jak się jednak zdecydujemy na współpracę z Norwegią, to już wiadomo jaki okręt wchodzi w grę. Rozumiem z tego także, że strona norweska nie doczekała się naszej decyzji, czy zamawiamy okręty wspólnie z nimi, czy osobno. Prosili o taką deklarację do końca stycznia. Z drugiej strony PGZ, do którego należy większość stoczni podpisał umowę o współpracy z DCNS, co sugerowałoby dość jednoznacznie, że o ile będą nowe okręty, to jednak rodem z Francji. Jeśli nic się nie zmieniło, to właśnie PGZ miał sobie dobrać partnera zagranicznego w programach Miecznik i Czapla (czyli w/w porozumienie wskazywałoby, że będą to Gowindy), zaś wybór dostawcy o.p. był po stronie IU. Teraz w sprawie Orek wszystko może się oprzeć o pytanie: na ile silna jest pozycja PGZ i czy jego zarząd może wpływać na decyzje IU, MON, a nawet rządu. Jeśli jest silna, to najbardziej prawdopodobne stają się Scorpeny.
Jednak nie zapominajmy, że w naszej rzeczywistości zawsze aktualne pozostają słowa piosenki: wszystko się może zdarzyć, gdy głowa pełna marzeń...

„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
– Carl Gustaf Mannerheim