Jugosławia
Moderator: jareksk
Jugosławia
Okręt baza wodnosamolotów
Zmaj (Nm.; 1930)
1870 t; 83x13 x4 m; 2 SD MAN; 3260KM=15 w; 4000Mm; 2x84/55AA M1929, 4x40/67 AA, 100 min; 1 wdsm; 145 l;
ZMAJ (28/22.6.29/20.8.30; zd. 17.4.41, Split; 7.8.41→ nm. ORL „Drache”=„Schiff 50“; 26.11.42→SM; +22.12.44, Zat. Vahti, Samos, br. sam., bl)
Niszczyciele i torpedowce
Niszczyciele
„Dubrovnik” (WBr.; 1931)
1880 t; 113,2x10,67x4,1m; 3 TP Parsons, 3 k Yarrow, 48000KM=37w (póżniej 30 w), 7000Mm/15 w, 1700/20 w; 4x140/56, 2x84/55 AA M1929, 6x40AA, 2x15AA, 6rt533, 2 wbg, 2 mbg,miny; 220-240 l;
DUBROVNIK (zd. Wł „Premuda”1943 nm „TA 32”; +s 24.04.45 Genua)
„Beograd“(1937-38)
1210 t; 98x9,45x3,18m; 2 TP Parsons, 3 k Yarrow; 40000KM=38w, 1200Mm/16 w; 4x120/46, 4x40/39 AA, 2x15 AA, 6rt550, 1 wbg, 30 min; 145 l;
BEOGRAD (B) (17.4.41→ wł. „Sebenico”, 11.9.43 Wenecja→nm. „TA 43”,+ 30.04.45 Triest, jug. Art. ląd)
LJUBLJANA (L) (+k 24.1.40 koło Szybeniku, napr.; 17.4.41→ wł.“Lubiana“, +b 01.04.43 koło przyl. Bon)
ZAGREB (s+ 17.04.41 Kotor)
Torpedowce
Ex A-W „74 T” (1913-16; 1920)
241 t; 57,8x5,8x1,5m; 2 TP Parsons, 2 k Yarrow, 5700KM=21w, 1000Mm/16 w; ; 2x66/30 AA, 2x15 AA, 2rt450; 38-41 l;
T 1 (ex 76T) (zd. 17.4.41, Split→ wł. bzn; 7.12.43→ jug)
T 2 (ex 77 T) (wyc.1939)
T 3 (ex 78 T) (. 17.4.41, Kotor→ wł. bzn; 16.9.43→ nm. „TA 48”; 15.8.44→ chorw. bzn; 13.12.44→ nm. bzn; †20.2.45, Triest, sam., bl)
Ex A-W „82 F“ (1915-16)
241 t; 57,4x5,7x1,5m; 5000KM=21w; 2x66AA, 2x15AA, 4rt450; 41l;
T 5 (ex 87 F) (zd. 17.4.41, Split→ wł. bzn; 7.12.43→ jug)
T 6 (ex 93 F) (zd. 17.4.41, Split→ wł. bzn; s+ 11.09.43)
T 7 (ex 96 F) (zd. 21.4.41, Divulje→ wł. bzn; 8.9.43→ nm. „TA 34”; 17.6.44→ chorw. „T 7”;+ 25.06.44 br KT)
T 8 (ex 97 F) (zd. 17.4.41, Kotor→ wł. bzn; +10.9.43, na NW od Dubrownika, nm. sam.)
Okręty podwodne
„Hrabri” (WBr.; 1927)
975/1164t; 72,05x7,32x3,96m; 2 SD Vickers/2 SE, 2400/1600KM; 15,7/10w, 5000Mm/9 w; mz 70; 21x102/40 Mk XII, 1x12,7 AA, 6rt533 (12); 47l;
HRABRI ( zd. 17.4.41, Kotor: wł. „N 3”; wyc. 1941)
NEBOJSA
„Osvetnik” (Fr.; 1928-29)
630/809t; 66,5x5,4x3,8 m; 2 SD MAN/2 SE Nancy,1480/1000KM; 14,5/9,2w; 5000Mm/9 w, 700Mm/14,5 w;/100Mm/4,5 w; mz 80, 1x100/35 Skoda, 1x40/67 AA SKoda2x13AA; 6rt550 (12); 44-45 l;
OSVETNIK zd. 17.4.41, Kotor→ wł. „Francesco Rismondo”; zd. 14.9.43, Bonifacio→ nm.; +s18.9.43)
SMELI (zd. 17.4.41, Kotor→ wł. „Antonio Bajamonti”; +s 9.09.43 Spezia)
Kanonierka
Ex nm KR „ Niobe” (1899; 1925)
2360 t; 104,4x11,8x5,2 m; 2 MP, 8 k Schulz-Thornycroft; 8000KM=16 w; 4000Mm/11 w; pp 50, psd 80; 6x84/55 AA, 4x47, 2x15 AA; 268 – 327 l;
DALMACIJA ( .8.98/18.7.99; ex nm. „Niobe”; zak. 26.6.25; zd. 17.4.41, Kotor→ wł. „Cattaro”; zd. 11.9.43, Pola→ nm.; 6.12.43: „Niobe”; =b19.12.43, w. Silba; +22.12.43, tamże, br. KT „MTB 276” i „MTB 298”, 2 t;
Korwety
„Bieli Orao” (Wł; 1939)
567 t; 65x8,08x2,84 m; 2 SD Sulzer, 1900KM=18w; 2x40AA, 2x12,7 AA; ?
BELI ORAO (zd. 17.4.41, Kotor→ wł. „Alba”; „Zagabria”; 7.12.43→ jug)
Ex Br „Flower” (1941;1944)
925 t; 63,5x10,11x4,8 m; 1 MP, 2 k; 2750KM=16w; 1x102/45 Mk XVI, 1x40 AA, 6x20AA, 2wbg, 4mbg (72) ; 85-109l;
NADA (ex Mallow)
Trałowce
Ex A-W T „78 T, Kibitz“ (1887,1920)
78 t; 39,9x4,8x2,1 m; 1 MP, 2 k Yarrow, 1000KM=13w, 1200Mm/10 w; 2x37/23 Hotchkiss, 2 rt 350; 16-18 l;
D 2 (ex a.w. „36”, ex „Uhu”; zd. 4.41→ wł. „D 10”; 9.43→ nm.; +1944, rej. Kumbor)
Ex nm „ M 100“ (1918-19; 1921)
330 t; 59,3x7,4x2,3m; 2 MP, 2 k Marine, 1850KM=16w, 2000Mm; 2x84 AA, 30min; 40-71 l;
GALEB (GL) (ex nm. „M 100”; zd. 17.4.41, Split→ wł.; 22.5.41: „Selve”; +6.11.42, Benghazi, br. sam)
JASTREB (JS) (ex nm. „M 112”; zd. 17.4.41, Kotor→ wł.; 20.5.41: „Zirona”; =25.11.41, Benghazi, br. sam; +s28.11.41)
KOBAC (KC) (ex nm. „M 121”;zd. 17.4.41, Kotor; 30.11.41→ wł. „Unie”; +30.1.43, Bizerta, br. sam)
GAVRAN (GV) (ex nm. „M 106”;zd. 17.4.41, Split→ wł.; 29.5.41: „Zuri”; 1.6.42→ „Oriole”; +10.7.43, Augusta, Sycylia,sam)
ORAO (AO) (ex nm. „M 97”; zd. 17.4.41, Split→ wł. „Vergada”; 7.12.43→ jug.)
SOKOL (SK) (ex nm. „M 144”;zd. 17.4.41, Split; 1.2.42→ wł. „Eso”; +19.1.43, koło w. Djerba, sam., 1 t)
„Malinska” (1917, 1931)
125 t; 31,8x6,7x1,6 m; 2 MP, 1 k Yarrow, 280KM=9 w; 1x47/44; 30 l;
MALINSKA (MN) (ex a.w. „MT 133”, ex „MT XXXII”; +s13.4.41, Obrovac;.41→ wł. „Arbe”; 9.43→ nm.; +s)
MARJAN (ex a.w. „MT 134”, ex „MT XXXIII”; zd. 4.41, Sibenik→ wł. „Ugliano”; zd. 9.43→ nm.)
MELINJE (ME) (ex a.w. „MT 135”, ex „MT XXXIV”; zd. 4.41, Kotor→ wł. „Solta”; 7.12.43→ jug)
MLJET (MT) (ex a.w. „MT 136”, ex „MT XXXV”; zd. 4.41, Kotor→ wł. „Meleda”; 7.12.43→ jug.)
MOSOR (ex a.w. „MT 137”, ex „MT XXXVI”; zd. 22.4.41, Szybenik→ wł. „Pasman”; zd. 20.9.43→ nm.,+b31.12.43, zat. Kozja Draga, w. Ist, mgła; wyc. 13.1.44)
Kutry torpedowe
Ex Br „MTB” (WBr., 1927)
15 t; 16,77x3,35x1,3m; 2 SG Thornycroft, 750KM=37w; 2 MG Lewis, , 2rt457; 5 l;
CETNIK (1)(zd. 4.41→ wł. „MAS 2D”; 7.42→ „MS 47”; wyc. 1.9.43→ „ME 43”)
USKOK (2) (zd. 4.41→ wł. „MAS 1D”; +b 19.4.42, w. Mljet)
„Lurssen“ (Nm.; 1937-38)
61,7 t; 28x4,3x1,5 m; 3 SG Daimler Benz+1 SG Maybach, 3300+100 KM=38/7 w, 950Mm/7 w, 350 Mm/30 w; 1x40AA Bofors, 1x15AA Zbrojowka, 2rt550 (4); 16 l;
ORJEN (zd. 4.41, Tivat→ wł. „MAS 3D”; 7.42→ „MS 41”; +s 9.9.43, Monfalcone; 11.9.43→ nm.; napr. 12.43→ wł.; 4.3.44→ nm.; =27.9.44, koło Cervia, 1 mina; +k 28.9.44, ujście Montone, sztorm, 7+)
DURMITOR ( .4.41→ Aleksandria)
SUVOBOR (zd. 4.41, Kotor→ wł. „MAS 7D”; 7.42→ „MS 45”; +s18.9.43, Cattolica)
KAJMAKCALAN (.4.41: Aleksandria)
VELEBIT (zd. 4.41, Kotor→ wł.„MAS 4D”;7.42→ „MS 42“;zd. 9.9.43→ nm. „S 601”; wyc.18.9.44; +.10.44, Saloniki, sam., 1 t)
DINAIRA (zd. 4.41, Kotor→ wł. „MAS 5D”; 7.42→ „MS 43”; zd. 9.9.43→ nm. „S 602”; wyc. 18.9.44; +s10.44, Saloniki)
RUDNIK (zd. 4.41, Kotor→ wł. „MAS 8D”; 7.42→ „MS 46”; zd. 9.9.43→ nm. „S 604”; wyc. 18.9.44; +s 10.44, Saloniki)
TRIGLAV (zd. 4.41, Kotor→ wł. „MAS 6D”; 7.42→ „MS 44”; zd. 9.9.43→ nm. „S 603”; =k 14.3.44, pożar; nie napr.; wyc. 18.9.44; +s 10.44, Saloniki)
Ex am „PT 71“(„Higgins“) (USA 1942-43; 17.10.44)
46 t; 23,8x6,1x1,8 m; 3 SG Packard, 4050KM=39w, 500Mm/20 w; 1x20 AA Oerlikon, 2x12,7 AA, 4 torp. 533, 2 bg; 17 l;
MT 1 (eks br. „MGB 181”; 1944 eks am. „PT 201”)
MT 2 (jw. „MGB 182”; jw. „PT 204”)
MT 3 (jw. „MGB 183”; jw. „PT 207”)
MT 4 (jw. „MGB 184”; jw. „PT 208”)
MT 5 (jw. „MGB 185”; jw. „PT 209”)
MT 6 (jw. „MGB 186”; jw. „PT 211”)
MT 7 (jw. „MGB 187”; jw. „PT 213”)
MT 8 (jw. „MGB 188”; jw. „PT 217”)
Okręty rzeczne
Monitory
Ex A-W „Szamos” (A-W 1892, 1919)
390 t; 54x9x1,2 m; 2 MP, 2 k Yarrow, 1200KM=9,7 w; 1000Mm/9 w; 2x100/35, 1x66, 1x40 AA, 4 MG; Pb 50, pp 20, pag 75, psd 75; 75 l;
MORAVA (30.3.91/5.2.92; 10.9.19 ex a.w. „Körös”, 19.11.91 ex „Theiss”; +s 1941.; 1994→ chorw. „Bosna”; +7.44, miny)
Ex A-W “Temes” (A-W 1904, 1919)
380 t; 56x9,5x1,2 m; 2 MP, 2 k Yarrow, 1400KM=13 w; 485 Mm; 2x100/35, 1x66 AA, 1x40AA, 5 MG; pb 40, pp 25, pag 75, psd 40; 78 l;
SAVA (ex a.w. „Bodrog”; +s 1941.; 1944.→ chorw. „Sava”; +s 9.9.44, → jug.)
Ex A-W “Bosna” (A-W; 1912, 1919)
541 t; 62x10,5x1,5 m; 2 MP, 2 k Yarrow, 1500 KM=12,9 w; 690 Mm; 2x120/45 Skoda, 2x66/50 AA, 7 MG; pb 40, pp 25, pag 50, psd 40; 96 l;
VARDAR (ex a-w “Bosna”, ex “Temes”; +s 1941)
Ex A-W “Enns” (A-W, 1914, 1918-19)
541 t; 61x10,3x1,5 m; 2 MP, 2 k Yarrow; 1500KM=13,5 wl 750 Mm; 2x120/34 Skoda, 2hb120/10, 2x66AA, 2x40AA, 8MG; pb 40, pp 25, pag 50, psd 40; 100 l;
DRAVA (ex a-w “Enns”, + .4.41 Dunaj, nm.sam. Ju-87)
Patrolowce
Graniczar (Nm.; 1929-30)
30 t; 18,2x3x1 m; 120KM=11 w; 1 MG AA;
GRANICZAR (1944→bułg)
STRAZ (1944→ bułg)
Holowniki rzeczne
DRAGOR - (1928); 250 t; 50x8x1,1 m; 480 KM=10 w;
SABAK – (1914) ; 90t; 31x7x1,4 m; 360KM=8 w;
SISAK – (1915); 90 t; 36x5,8x1,8 m; 350KM=11 w; 2 MG;
CER - (1909); 256 t; 52x8x0,9 m; 400KM=15 w;
Okręty pomocnicze
Okręty - bazy
Hvar (1896; 1927)
2650 t; 97,1x11,9x4 m; 1100KM=12 w;
HVAR (OBOP) (zd.→ wł. „Quarnerolo”)
Sitnica (1891; 1929)
400 t; 48x7x2 m; 500KM=9 w; 2x47;
SITNICA (zd.→ wł. „Curzona)
Okręt skolny
Jadran (1932)
720 t; 58x8,8x4,2 m; 375KM=8 w; 150 uczniów
JADRAN
Okręt ratowniczy
Spasilac (Nm; 1929)
750 t; 53,1x5x4 m; 2000KM=15 w;
SPASILAC
Holowniki
Typy stare A-W
I. (A-W; 1898,1919)
130 t; 300KM=12 w; 2x47;
MARLJIVI (ex a-a „Vermac”)
II. (A-W, 1917,1919)
160 t; 250KM=9 w;
USTRAJNI (ex a-w „162”, 1940→wł „Duraturo”)
III. (A-W, 1917,1919)
100 t; 300 KM=10 w;
SNAZNI (ex a-a „105”, 1940→wł „Resistante”)
IV. (A-W, 1914, 1919)
200 t; 12 w; 2x47
SILNI (ex a-w „200”)
V. (A-W; 1915, 1919)
370 t; 15 w;
JAKI
Ex A-W SM „MT 130” (1913)
113 t; 31,8x6,6x m, 2 MP 1 k Yarrow, 560KM=9 w;
MR 101
MR 102
MR 103
MR 104
R 1, 9, 10, 13-16, 91
Jacht królewski
Vila (1896)
260 t; 325KM=12 w;
VILA (ex a-w „Dalmat“)
Okręty szkolne
I. (Nm. 1932)
720 t; 58x8,9x4,3 m; 850m2, 1 SD LHB, 375 KM=8 w; 20+100 l;
JADRAN (zd. 40→ wł. „Marco Polo”; 45→ jug.)
II.
VILA VELIBITA
Inne okręty pomocnicze
I. (Belg; 1939);
4500 t; 95x13,9x6,1 m; 2 SD; 1250KM=10 w; 4x40AA, 2x15AA; 100 l;
PERUN (ZB) (+ 17.3.43)
II. (1932)
561 t; 33,9x7,8x4,3 m; 300KM=11 w; 20 l;
LOVCEN (ZB wody) (wyc. 1945)
III. różne
KOZJAK
TROGIR
Zmaj (Nm.; 1930)
1870 t; 83x13 x4 m; 2 SD MAN; 3260KM=15 w; 4000Mm; 2x84/55AA M1929, 4x40/67 AA, 100 min; 1 wdsm; 145 l;
ZMAJ (28/22.6.29/20.8.30; zd. 17.4.41, Split; 7.8.41→ nm. ORL „Drache”=„Schiff 50“; 26.11.42→SM; +22.12.44, Zat. Vahti, Samos, br. sam., bl)
Niszczyciele i torpedowce
Niszczyciele
„Dubrovnik” (WBr.; 1931)
1880 t; 113,2x10,67x4,1m; 3 TP Parsons, 3 k Yarrow, 48000KM=37w (póżniej 30 w), 7000Mm/15 w, 1700/20 w; 4x140/56, 2x84/55 AA M1929, 6x40AA, 2x15AA, 6rt533, 2 wbg, 2 mbg,miny; 220-240 l;
DUBROVNIK (zd. Wł „Premuda”1943 nm „TA 32”; +s 24.04.45 Genua)
„Beograd“(1937-38)
1210 t; 98x9,45x3,18m; 2 TP Parsons, 3 k Yarrow; 40000KM=38w, 1200Mm/16 w; 4x120/46, 4x40/39 AA, 2x15 AA, 6rt550, 1 wbg, 30 min; 145 l;
BEOGRAD (B) (17.4.41→ wł. „Sebenico”, 11.9.43 Wenecja→nm. „TA 43”,+ 30.04.45 Triest, jug. Art. ląd)
LJUBLJANA (L) (+k 24.1.40 koło Szybeniku, napr.; 17.4.41→ wł.“Lubiana“, +b 01.04.43 koło przyl. Bon)
ZAGREB (s+ 17.04.41 Kotor)
Torpedowce
Ex A-W „74 T” (1913-16; 1920)
241 t; 57,8x5,8x1,5m; 2 TP Parsons, 2 k Yarrow, 5700KM=21w, 1000Mm/16 w; ; 2x66/30 AA, 2x15 AA, 2rt450; 38-41 l;
T 1 (ex 76T) (zd. 17.4.41, Split→ wł. bzn; 7.12.43→ jug)
T 2 (ex 77 T) (wyc.1939)
T 3 (ex 78 T) (. 17.4.41, Kotor→ wł. bzn; 16.9.43→ nm. „TA 48”; 15.8.44→ chorw. bzn; 13.12.44→ nm. bzn; †20.2.45, Triest, sam., bl)
Ex A-W „82 F“ (1915-16)
241 t; 57,4x5,7x1,5m; 5000KM=21w; 2x66AA, 2x15AA, 4rt450; 41l;
T 5 (ex 87 F) (zd. 17.4.41, Split→ wł. bzn; 7.12.43→ jug)
T 6 (ex 93 F) (zd. 17.4.41, Split→ wł. bzn; s+ 11.09.43)
T 7 (ex 96 F) (zd. 21.4.41, Divulje→ wł. bzn; 8.9.43→ nm. „TA 34”; 17.6.44→ chorw. „T 7”;+ 25.06.44 br KT)
T 8 (ex 97 F) (zd. 17.4.41, Kotor→ wł. bzn; +10.9.43, na NW od Dubrownika, nm. sam.)
Okręty podwodne
„Hrabri” (WBr.; 1927)
975/1164t; 72,05x7,32x3,96m; 2 SD Vickers/2 SE, 2400/1600KM; 15,7/10w, 5000Mm/9 w; mz 70; 21x102/40 Mk XII, 1x12,7 AA, 6rt533 (12); 47l;
HRABRI ( zd. 17.4.41, Kotor: wł. „N 3”; wyc. 1941)
NEBOJSA
„Osvetnik” (Fr.; 1928-29)
630/809t; 66,5x5,4x3,8 m; 2 SD MAN/2 SE Nancy,1480/1000KM; 14,5/9,2w; 5000Mm/9 w, 700Mm/14,5 w;/100Mm/4,5 w; mz 80, 1x100/35 Skoda, 1x40/67 AA SKoda2x13AA; 6rt550 (12); 44-45 l;
OSVETNIK zd. 17.4.41, Kotor→ wł. „Francesco Rismondo”; zd. 14.9.43, Bonifacio→ nm.; +s18.9.43)
SMELI (zd. 17.4.41, Kotor→ wł. „Antonio Bajamonti”; +s 9.09.43 Spezia)
Kanonierka
Ex nm KR „ Niobe” (1899; 1925)
2360 t; 104,4x11,8x5,2 m; 2 MP, 8 k Schulz-Thornycroft; 8000KM=16 w; 4000Mm/11 w; pp 50, psd 80; 6x84/55 AA, 4x47, 2x15 AA; 268 – 327 l;
DALMACIJA ( .8.98/18.7.99; ex nm. „Niobe”; zak. 26.6.25; zd. 17.4.41, Kotor→ wł. „Cattaro”; zd. 11.9.43, Pola→ nm.; 6.12.43: „Niobe”; =b19.12.43, w. Silba; +22.12.43, tamże, br. KT „MTB 276” i „MTB 298”, 2 t;
Korwety
„Bieli Orao” (Wł; 1939)
567 t; 65x8,08x2,84 m; 2 SD Sulzer, 1900KM=18w; 2x40AA, 2x12,7 AA; ?
BELI ORAO (zd. 17.4.41, Kotor→ wł. „Alba”; „Zagabria”; 7.12.43→ jug)
Ex Br „Flower” (1941;1944)
925 t; 63,5x10,11x4,8 m; 1 MP, 2 k; 2750KM=16w; 1x102/45 Mk XVI, 1x40 AA, 6x20AA, 2wbg, 4mbg (72) ; 85-109l;
NADA (ex Mallow)
Trałowce
Ex A-W T „78 T, Kibitz“ (1887,1920)
78 t; 39,9x4,8x2,1 m; 1 MP, 2 k Yarrow, 1000KM=13w, 1200Mm/10 w; 2x37/23 Hotchkiss, 2 rt 350; 16-18 l;
D 2 (ex a.w. „36”, ex „Uhu”; zd. 4.41→ wł. „D 10”; 9.43→ nm.; +1944, rej. Kumbor)
Ex nm „ M 100“ (1918-19; 1921)
330 t; 59,3x7,4x2,3m; 2 MP, 2 k Marine, 1850KM=16w, 2000Mm; 2x84 AA, 30min; 40-71 l;
GALEB (GL) (ex nm. „M 100”; zd. 17.4.41, Split→ wł.; 22.5.41: „Selve”; +6.11.42, Benghazi, br. sam)
JASTREB (JS) (ex nm. „M 112”; zd. 17.4.41, Kotor→ wł.; 20.5.41: „Zirona”; =25.11.41, Benghazi, br. sam; +s28.11.41)
KOBAC (KC) (ex nm. „M 121”;zd. 17.4.41, Kotor; 30.11.41→ wł. „Unie”; +30.1.43, Bizerta, br. sam)
GAVRAN (GV) (ex nm. „M 106”;zd. 17.4.41, Split→ wł.; 29.5.41: „Zuri”; 1.6.42→ „Oriole”; +10.7.43, Augusta, Sycylia,sam)
ORAO (AO) (ex nm. „M 97”; zd. 17.4.41, Split→ wł. „Vergada”; 7.12.43→ jug.)
SOKOL (SK) (ex nm. „M 144”;zd. 17.4.41, Split; 1.2.42→ wł. „Eso”; +19.1.43, koło w. Djerba, sam., 1 t)
„Malinska” (1917, 1931)
125 t; 31,8x6,7x1,6 m; 2 MP, 1 k Yarrow, 280KM=9 w; 1x47/44; 30 l;
MALINSKA (MN) (ex a.w. „MT 133”, ex „MT XXXII”; +s13.4.41, Obrovac;.41→ wł. „Arbe”; 9.43→ nm.; +s)
MARJAN (ex a.w. „MT 134”, ex „MT XXXIII”; zd. 4.41, Sibenik→ wł. „Ugliano”; zd. 9.43→ nm.)
MELINJE (ME) (ex a.w. „MT 135”, ex „MT XXXIV”; zd. 4.41, Kotor→ wł. „Solta”; 7.12.43→ jug)
MLJET (MT) (ex a.w. „MT 136”, ex „MT XXXV”; zd. 4.41, Kotor→ wł. „Meleda”; 7.12.43→ jug.)
MOSOR (ex a.w. „MT 137”, ex „MT XXXVI”; zd. 22.4.41, Szybenik→ wł. „Pasman”; zd. 20.9.43→ nm.,+b31.12.43, zat. Kozja Draga, w. Ist, mgła; wyc. 13.1.44)
Kutry torpedowe
Ex Br „MTB” (WBr., 1927)
15 t; 16,77x3,35x1,3m; 2 SG Thornycroft, 750KM=37w; 2 MG Lewis, , 2rt457; 5 l;
CETNIK (1)(zd. 4.41→ wł. „MAS 2D”; 7.42→ „MS 47”; wyc. 1.9.43→ „ME 43”)
USKOK (2) (zd. 4.41→ wł. „MAS 1D”; +b 19.4.42, w. Mljet)
„Lurssen“ (Nm.; 1937-38)
61,7 t; 28x4,3x1,5 m; 3 SG Daimler Benz+1 SG Maybach, 3300+100 KM=38/7 w, 950Mm/7 w, 350 Mm/30 w; 1x40AA Bofors, 1x15AA Zbrojowka, 2rt550 (4); 16 l;
ORJEN (zd. 4.41, Tivat→ wł. „MAS 3D”; 7.42→ „MS 41”; +s 9.9.43, Monfalcone; 11.9.43→ nm.; napr. 12.43→ wł.; 4.3.44→ nm.; =27.9.44, koło Cervia, 1 mina; +k 28.9.44, ujście Montone, sztorm, 7+)
DURMITOR ( .4.41→ Aleksandria)
SUVOBOR (zd. 4.41, Kotor→ wł. „MAS 7D”; 7.42→ „MS 45”; +s18.9.43, Cattolica)
KAJMAKCALAN (.4.41: Aleksandria)
VELEBIT (zd. 4.41, Kotor→ wł.„MAS 4D”;7.42→ „MS 42“;zd. 9.9.43→ nm. „S 601”; wyc.18.9.44; +.10.44, Saloniki, sam., 1 t)
DINAIRA (zd. 4.41, Kotor→ wł. „MAS 5D”; 7.42→ „MS 43”; zd. 9.9.43→ nm. „S 602”; wyc. 18.9.44; +s10.44, Saloniki)
RUDNIK (zd. 4.41, Kotor→ wł. „MAS 8D”; 7.42→ „MS 46”; zd. 9.9.43→ nm. „S 604”; wyc. 18.9.44; +s 10.44, Saloniki)
TRIGLAV (zd. 4.41, Kotor→ wł. „MAS 6D”; 7.42→ „MS 44”; zd. 9.9.43→ nm. „S 603”; =k 14.3.44, pożar; nie napr.; wyc. 18.9.44; +s 10.44, Saloniki)
Ex am „PT 71“(„Higgins“) (USA 1942-43; 17.10.44)
46 t; 23,8x6,1x1,8 m; 3 SG Packard, 4050KM=39w, 500Mm/20 w; 1x20 AA Oerlikon, 2x12,7 AA, 4 torp. 533, 2 bg; 17 l;
MT 1 (eks br. „MGB 181”; 1944 eks am. „PT 201”)
MT 2 (jw. „MGB 182”; jw. „PT 204”)
MT 3 (jw. „MGB 183”; jw. „PT 207”)
MT 4 (jw. „MGB 184”; jw. „PT 208”)
MT 5 (jw. „MGB 185”; jw. „PT 209”)
MT 6 (jw. „MGB 186”; jw. „PT 211”)
MT 7 (jw. „MGB 187”; jw. „PT 213”)
MT 8 (jw. „MGB 188”; jw. „PT 217”)
Okręty rzeczne
Monitory
Ex A-W „Szamos” (A-W 1892, 1919)
390 t; 54x9x1,2 m; 2 MP, 2 k Yarrow, 1200KM=9,7 w; 1000Mm/9 w; 2x100/35, 1x66, 1x40 AA, 4 MG; Pb 50, pp 20, pag 75, psd 75; 75 l;
MORAVA (30.3.91/5.2.92; 10.9.19 ex a.w. „Körös”, 19.11.91 ex „Theiss”; +s 1941.; 1994→ chorw. „Bosna”; +7.44, miny)
Ex A-W “Temes” (A-W 1904, 1919)
380 t; 56x9,5x1,2 m; 2 MP, 2 k Yarrow, 1400KM=13 w; 485 Mm; 2x100/35, 1x66 AA, 1x40AA, 5 MG; pb 40, pp 25, pag 75, psd 40; 78 l;
SAVA (ex a.w. „Bodrog”; +s 1941.; 1944.→ chorw. „Sava”; +s 9.9.44, → jug.)
Ex A-W “Bosna” (A-W; 1912, 1919)
541 t; 62x10,5x1,5 m; 2 MP, 2 k Yarrow, 1500 KM=12,9 w; 690 Mm; 2x120/45 Skoda, 2x66/50 AA, 7 MG; pb 40, pp 25, pag 50, psd 40; 96 l;
VARDAR (ex a-w “Bosna”, ex “Temes”; +s 1941)
Ex A-W “Enns” (A-W, 1914, 1918-19)
541 t; 61x10,3x1,5 m; 2 MP, 2 k Yarrow; 1500KM=13,5 wl 750 Mm; 2x120/34 Skoda, 2hb120/10, 2x66AA, 2x40AA, 8MG; pb 40, pp 25, pag 50, psd 40; 100 l;
DRAVA (ex a-w “Enns”, + .4.41 Dunaj, nm.sam. Ju-87)
Patrolowce
Graniczar (Nm.; 1929-30)
30 t; 18,2x3x1 m; 120KM=11 w; 1 MG AA;
GRANICZAR (1944→bułg)
STRAZ (1944→ bułg)
Holowniki rzeczne
DRAGOR - (1928); 250 t; 50x8x1,1 m; 480 KM=10 w;
SABAK – (1914) ; 90t; 31x7x1,4 m; 360KM=8 w;
SISAK – (1915); 90 t; 36x5,8x1,8 m; 350KM=11 w; 2 MG;
CER - (1909); 256 t; 52x8x0,9 m; 400KM=15 w;
Okręty pomocnicze
Okręty - bazy
Hvar (1896; 1927)
2650 t; 97,1x11,9x4 m; 1100KM=12 w;
HVAR (OBOP) (zd.→ wł. „Quarnerolo”)
Sitnica (1891; 1929)
400 t; 48x7x2 m; 500KM=9 w; 2x47;
SITNICA (zd.→ wł. „Curzona)
Okręt skolny
Jadran (1932)
720 t; 58x8,8x4,2 m; 375KM=8 w; 150 uczniów
JADRAN
Okręt ratowniczy
Spasilac (Nm; 1929)
750 t; 53,1x5x4 m; 2000KM=15 w;
SPASILAC
Holowniki
Typy stare A-W
I. (A-W; 1898,1919)
130 t; 300KM=12 w; 2x47;
MARLJIVI (ex a-a „Vermac”)
II. (A-W, 1917,1919)
160 t; 250KM=9 w;
USTRAJNI (ex a-w „162”, 1940→wł „Duraturo”)
III. (A-W, 1917,1919)
100 t; 300 KM=10 w;
SNAZNI (ex a-a „105”, 1940→wł „Resistante”)
IV. (A-W, 1914, 1919)
200 t; 12 w; 2x47
SILNI (ex a-w „200”)
V. (A-W; 1915, 1919)
370 t; 15 w;
JAKI
Ex A-W SM „MT 130” (1913)
113 t; 31,8x6,6x m, 2 MP 1 k Yarrow, 560KM=9 w;
MR 101
MR 102
MR 103
MR 104
R 1, 9, 10, 13-16, 91
Jacht królewski
Vila (1896)
260 t; 325KM=12 w;
VILA (ex a-w „Dalmat“)
Okręty szkolne
I. (Nm. 1932)
720 t; 58x8,9x4,3 m; 850m2, 1 SD LHB, 375 KM=8 w; 20+100 l;
JADRAN (zd. 40→ wł. „Marco Polo”; 45→ jug.)
II.
VILA VELIBITA
Inne okręty pomocnicze
I. (Belg; 1939);
4500 t; 95x13,9x6,1 m; 2 SD; 1250KM=10 w; 4x40AA, 2x15AA; 100 l;
PERUN (ZB) (+ 17.3.43)
II. (1932)
561 t; 33,9x7,8x4,3 m; 300KM=11 w; 20 l;
LOVCEN (ZB wody) (wyc. 1945)
III. różne
KOZJAK
TROGIR
Ostatnio zmieniony 2006-04-25, 14:32 przez jareksk, łącznie zmieniany 2 razy.
Fax et tuba
Typ am. „Higgins -78 feet” (USA, 1942-43; 1945) - 46 ts, 54 tppw; 23.77 x 6.10 x 1.83 m; 39-40 w; 3xSB, 4050 KM;1x20pl, 2x13pl, 4 torp. 533; z. 12; 500-20
MT 1 (eks br. „MGB 181”; 1944 eks am. „PT 201”)
MT 2 (jw. „MGB 182”; jw. „PT 204”)
MT 3 (jw. „MGB 183”; jw. „PT 207”)
MT 4 (jw. „MGB 184”; jw. „PT 208”)
MT 5 (jw. „MGB 185”; jw. „PT 209”)
MT 6 (jw. „MGB 186”; jw. „PT 211”)
MT 7 (jw. „MGB 187”; jw. „PT 213”)
MT 8 (jw. „MGB 188”; jw. „PT 217”) (+14.11.46)
W składzie jugosłowiańskiej MW znalazły się też niemieckie jednostki typu "KS 1", początkowo w składzie sił chorwackich. Co najmniej była to jedna jednostka, która 14/15.12.1944 uciekła do partyzantów Tito:
P? 79 (eks chorw. „KS 5”, eks nm. „KS 23”)
MT 1 (eks br. „MGB 181”; 1944 eks am. „PT 201”)
MT 2 (jw. „MGB 182”; jw. „PT 204”)
MT 3 (jw. „MGB 183”; jw. „PT 207”)
MT 4 (jw. „MGB 184”; jw. „PT 208”)
MT 5 (jw. „MGB 185”; jw. „PT 209”)
MT 6 (jw. „MGB 186”; jw. „PT 211”)
MT 7 (jw. „MGB 187”; jw. „PT 213”)
MT 8 (jw. „MGB 188”; jw. „PT 217”) (+14.11.46)
W składzie jugosłowiańskiej MW znalazły się też niemieckie jednostki typu "KS 1", początkowo w składzie sił chorwackich. Co najmniej była to jedna jednostka, która 14/15.12.1944 uciekła do partyzantów Tito:
P? 79 (eks chorw. „KS 5”, eks nm. „KS 23”)
W trakcie wojny partyzanci stworzyli własne siły morskie. W ich skład weszły zdobyte lub zarekwirowane jednostki cywilne.
Statki uzbrojone
[eks kutry rybackie] - 80 tn; 1x40, 2x20pl, ? km
NB 1 (20.12.1943 zd., eks nm. „HZ 8”) (+20.3.1944)
NB 2 (jw. „HZ 9”) (18.3.1944)
NB 6 – Napredak (+20.3.1944)
NB 13 – Partizan (1.1.1943 zd., eks JMH „Evropa”) (+24.10.1944, a według innych +12.9.1944)
[eks kuter rybacki] - 80 tn; 1x47, 2x20pl, ? km
NB 3 – Jadran
2x20pl, 6 km
NB 5 – Ivan (+27.12.1943)
2x20pl, 3 km; z. 10;
NB 10 – Sloga (9.2.1944 zd.,-> nm.)
[eks tuńczykowiec] - 90 tn; 61 BRT; 19.35 x 4.95 x 2.40 m; 9 w; SD, 150 KM; pocz. – 1x47, 3x20pl, 3 km;
późn. dod. – 1x40, 2x20pl
NB 8 – Kornat (b+ .7.1944)
20 tn
NB 9 – Biokovac (+20.2.1944)
NB 15 (1944 zd., eks nm. JP „KJ-8”)
[eks rybacki] - 150 (wg innych 180) tn; z. 28:
1944 – 1x81m., 1x40, 1x37, 7x20pl, 1x. m
1945 – 2x37pl, 6x20pl, 4x13pl
NB 11 – Crvena Zvijezda (30.4.1944 zd., eks nm. Q „Anton”, eks wł. JMH „Stella Blanca”) (+1.4.1945)
NB 4
NB 7 – Enare II (+21.4.1944)
NB 12
NB 14 – Pionir
NB 16
NB 17
70 tn; 1x40 (lub jak „NB 1”)
NB 21
Kutry patrolowe
2x20pl, 2x12.7pl; z. 11;
P? 1 – Jadran
1x40, 2x20pl; z. 10;
P? 2 – Macola
1x40, 2x20pl, 4x12.7pl; z. 14;
P? 3 – ?kampo
2x20pl, 1x12.7pl, 1 km; z. 10;
P? 4 – Junak
1x81m., 1x40, 2x20pl, 2x12.7pl, 2 km; z. 10;
P? 21 – Miran
1x81m., 1x40, 2x20pl, 2x12.7pl, 2 km; z. 14;
P? 23 – Sloga
1x81m., 1x40, 2x20pl, 2 km; z. 16;
P? 24 – Marjan
1x20pl, 2 km; z. 8;
P? 26 – Zadar
3x20pl, 2 km; z. 12;
P? 27/I – Edison
1x20pl; z. 4;
P? 27/II – Andjeljko (k+24.2.1945)
1 km; z. 4;
P? 41 – Napredak
P? 42
P? 44 – Durzor
P? 73 – Pionir (+15.9.1944)
1 km
P? 43 – Napred
P? 55 – Partizan II
P? 58 – Sagena
P? 60/II – Vjekoslava (12.10.1943 zd. żaglowiec motorowy)
P? 64 – Neutralni
P? 65 – Sv. Nikola III
P? 66 – Proleter (9.2.1944 zd.,-> nm.)
P? 67 – Ker? (+27.12.1943)
P? 69 – Val
P? 70 – Mandina (+22.3.1944)
P? 71 – Sw. Kri?
P? 74 – Vesna
P? 77 – Margarita
P? 80 – P? 82
2 km; z. 6;
P? 51 – Bra? 4
1 km; z. 5;
P? 52 – Bra? 5
2x20pl, 2x12.7pl
P? 53 – Zora
1x45m., 1x20pl, 2 km
P? 54 – Turist
2 km; z. 6;
P? 56 – Partizan III
2 km
P? 57 – Pilotina
P? 62 – Ivo (=27.9.44, sb=, zd.,-> nm.)
P? 68 – Badija
P? 72 – Cimbalo
2x20pl; z. 9;
P? 63 – Donec
4 km; z. 6;
P? 75/I – Annie (+12.9.44)
3 tn; 1 km
P? 46 – Sv. Juraj (+29.8.44)
3 tn; 1 km; z. 4;
P? 45 – Bato?
P? 49 – Bra? 2
3 tn; 1 km; z. 5;
P? 50 – Bra? 3
3 tn; 1 km; z. 6;
P? 47 – Sv. Nikola I (+29.8.44)
3 tn; 2 km; z. 6;
P? 48 – Sv. Nikola II
5 tn;3 km
P? 5 (+23.3.44)
20 tn; 1x20pl, 1x12.7pl; z. 9;
P? 6 – ?umar (1944 zd., eks nm. JP)
20 tn; 4x20pl, 1x12.7pl; z. 10;
P? 7 – Osvetnik (1944 zd., eks nm. JP)
20 tn; 1x15pl, 2x12.7pl; z. 10;
P? 8 – Udarnik (jw.)
25 tn; 1x81m., 1x40, 2x20pl, 2 km; z. 13;
P? 22 – Streljko (późn.:-> okręt muzeum)
P? 25 – Sv. Nikola (późn.:-> transp.)
P? 59 – Lapad (12.10.1943 zd. żaglowiec motorowy) (+9/10.3.1944)
P? 61 – Udar (+27.12.1943)
P? 62 – Maus (zd., eks nm. motorowiec)
P? 76 – MC 22 (31.5.1944 zd.,-> nm.)
P? 78 – Mary (zd., eks nm. „See Adler”)
[brygi motorowe]
Pionir (+)
Proleter (eks JMH „Sloboda”) (+1.5.1943)
Partizan (+ .2.1943)
Transportowce
2819 BRT
Dubac
100 BRT
17 jedn.
10-100 BRT
84 jedn.
poniżej 10 BRT
13 jedn.
99 jedn.
Uwaga jedna z nich to barka samobieżna „B 4” (+21/22.6.44, Drvenik Veli, am. KT)
Jednostki pomocnicze
3 jedn. (motorówki)
6 jedn. (barkasy)
1 jedn. (o. szpit.)
Rzeczne
5 jedn. (eks chorw.)
12 jedn.
Pięć z pośród wyżej wymienionych jednostek to niemieckie kutry desantowe typu „Infanterietransporter Siebelgefäß”. Cztery z nich zostały zdobyte w 1944 r. przez Brytyjczyków i przekazane Jugosławii (P? 6 – ?umar, P? 7 – Osvetnik, P? 8 – Udarnik, ?). Piątą jednostką był zdobyty przez partyzantów i wcielony do służby „NB 15”. Poniżej dane typu, jako jednostek niemieckich:
~20 tn; 18.50 x 4.00 x 0.78/0.45 m;
napęd: a – 9.7 w; 2xSB (Ford Otto), 82 KM; B-2.9 t
b – 9.5 w; 2xSB (Opel Otto), 65 KM; B-2.9 t
c – 11.9 w; 2xSB (Maybach Otto), 125 KM; B-2.9 t
d – 10.8 w; 2xD (DM), 125 KM
1x20-15pl, 1 wr 86 mm;ład. – 7 t (lub- 40 żołn.); z. 8;
Statki uzbrojone
[eks kutry rybackie] - 80 tn; 1x40, 2x20pl, ? km
NB 1 (20.12.1943 zd., eks nm. „HZ 8”) (+20.3.1944)
NB 2 (jw. „HZ 9”) (18.3.1944)
NB 6 – Napredak (+20.3.1944)
NB 13 – Partizan (1.1.1943 zd., eks JMH „Evropa”) (+24.10.1944, a według innych +12.9.1944)
[eks kuter rybacki] - 80 tn; 1x47, 2x20pl, ? km
NB 3 – Jadran
2x20pl, 6 km
NB 5 – Ivan (+27.12.1943)
2x20pl, 3 km; z. 10;
NB 10 – Sloga (9.2.1944 zd.,-> nm.)
[eks tuńczykowiec] - 90 tn; 61 BRT; 19.35 x 4.95 x 2.40 m; 9 w; SD, 150 KM; pocz. – 1x47, 3x20pl, 3 km;
późn. dod. – 1x40, 2x20pl
NB 8 – Kornat (b+ .7.1944)
20 tn
NB 9 – Biokovac (+20.2.1944)
NB 15 (1944 zd., eks nm. JP „KJ-8”)
[eks rybacki] - 150 (wg innych 180) tn; z. 28:
1944 – 1x81m., 1x40, 1x37, 7x20pl, 1x. m
1945 – 2x37pl, 6x20pl, 4x13pl
NB 11 – Crvena Zvijezda (30.4.1944 zd., eks nm. Q „Anton”, eks wł. JMH „Stella Blanca”) (+1.4.1945)
NB 4
NB 7 – Enare II (+21.4.1944)
NB 12
NB 14 – Pionir
NB 16
NB 17
70 tn; 1x40 (lub jak „NB 1”)
NB 21
Kutry patrolowe
2x20pl, 2x12.7pl; z. 11;
P? 1 – Jadran
1x40, 2x20pl; z. 10;
P? 2 – Macola
1x40, 2x20pl, 4x12.7pl; z. 14;
P? 3 – ?kampo
2x20pl, 1x12.7pl, 1 km; z. 10;
P? 4 – Junak
1x81m., 1x40, 2x20pl, 2x12.7pl, 2 km; z. 10;
P? 21 – Miran
1x81m., 1x40, 2x20pl, 2x12.7pl, 2 km; z. 14;
P? 23 – Sloga
1x81m., 1x40, 2x20pl, 2 km; z. 16;
P? 24 – Marjan
1x20pl, 2 km; z. 8;
P? 26 – Zadar
3x20pl, 2 km; z. 12;
P? 27/I – Edison
1x20pl; z. 4;
P? 27/II – Andjeljko (k+24.2.1945)
1 km; z. 4;
P? 41 – Napredak
P? 42
P? 44 – Durzor
P? 73 – Pionir (+15.9.1944)
1 km
P? 43 – Napred
P? 55 – Partizan II
P? 58 – Sagena
P? 60/II – Vjekoslava (12.10.1943 zd. żaglowiec motorowy)
P? 64 – Neutralni
P? 65 – Sv. Nikola III
P? 66 – Proleter (9.2.1944 zd.,-> nm.)
P? 67 – Ker? (+27.12.1943)
P? 69 – Val
P? 70 – Mandina (+22.3.1944)
P? 71 – Sw. Kri?
P? 74 – Vesna
P? 77 – Margarita
P? 80 – P? 82
2 km; z. 6;
P? 51 – Bra? 4
1 km; z. 5;
P? 52 – Bra? 5
2x20pl, 2x12.7pl
P? 53 – Zora
1x45m., 1x20pl, 2 km
P? 54 – Turist
2 km; z. 6;
P? 56 – Partizan III
2 km
P? 57 – Pilotina
P? 62 – Ivo (=27.9.44, sb=, zd.,-> nm.)
P? 68 – Badija
P? 72 – Cimbalo
2x20pl; z. 9;
P? 63 – Donec
4 km; z. 6;
P? 75/I – Annie (+12.9.44)
3 tn; 1 km
P? 46 – Sv. Juraj (+29.8.44)
3 tn; 1 km; z. 4;
P? 45 – Bato?
P? 49 – Bra? 2
3 tn; 1 km; z. 5;
P? 50 – Bra? 3
3 tn; 1 km; z. 6;
P? 47 – Sv. Nikola I (+29.8.44)
3 tn; 2 km; z. 6;
P? 48 – Sv. Nikola II
5 tn;3 km
P? 5 (+23.3.44)
20 tn; 1x20pl, 1x12.7pl; z. 9;
P? 6 – ?umar (1944 zd., eks nm. JP)
20 tn; 4x20pl, 1x12.7pl; z. 10;
P? 7 – Osvetnik (1944 zd., eks nm. JP)
20 tn; 1x15pl, 2x12.7pl; z. 10;
P? 8 – Udarnik (jw.)
25 tn; 1x81m., 1x40, 2x20pl, 2 km; z. 13;
P? 22 – Streljko (późn.:-> okręt muzeum)
P? 25 – Sv. Nikola (późn.:-> transp.)
P? 59 – Lapad (12.10.1943 zd. żaglowiec motorowy) (+9/10.3.1944)
P? 61 – Udar (+27.12.1943)
P? 62 – Maus (zd., eks nm. motorowiec)
P? 76 – MC 22 (31.5.1944 zd.,-> nm.)
P? 78 – Mary (zd., eks nm. „See Adler”)
[brygi motorowe]
Pionir (+)
Proleter (eks JMH „Sloboda”) (+1.5.1943)
Partizan (+ .2.1943)
Transportowce
2819 BRT
Dubac
100 BRT
17 jedn.
10-100 BRT
84 jedn.
poniżej 10 BRT
13 jedn.
99 jedn.
Uwaga jedna z nich to barka samobieżna „B 4” (+21/22.6.44, Drvenik Veli, am. KT)
Jednostki pomocnicze
3 jedn. (motorówki)
6 jedn. (barkasy)
1 jedn. (o. szpit.)
Rzeczne
5 jedn. (eks chorw.)
12 jedn.
Pięć z pośród wyżej wymienionych jednostek to niemieckie kutry desantowe typu „Infanterietransporter Siebelgefäß”. Cztery z nich zostały zdobyte w 1944 r. przez Brytyjczyków i przekazane Jugosławii (P? 6 – ?umar, P? 7 – Osvetnik, P? 8 – Udarnik, ?). Piątą jednostką był zdobyty przez partyzantów i wcielony do służby „NB 15”. Poniżej dane typu, jako jednostek niemieckich:
~20 tn; 18.50 x 4.00 x 0.78/0.45 m;
napęd: a – 9.7 w; 2xSB (Ford Otto), 82 KM; B-2.9 t
b – 9.5 w; 2xSB (Opel Otto), 65 KM; B-2.9 t
c – 11.9 w; 2xSB (Maybach Otto), 125 KM; B-2.9 t
d – 10.8 w; 2xD (DM), 125 KM
1x20-15pl, 1 wr 86 mm;ład. – 7 t (lub- 40 żołn.); z. 8;
Re: Jugosławia
Mam pytanie dot. jachtu Vila. Otóż został on przejęty w 1941 roku przez Włochów i sklasyfikowany jako kanonierka pod zmienioną nazwą Fata. Poszukuję informacji, gdzie (w jakim porcie) znajdował się on w momencie zawieszenia broni 8 września 1943 roku. Oczywiście można znaleźć informację, że przeszedł na Maltę (bardzo wątpliwe) i zostało zwrócony Jugosłowiańskiej Marynarce Wojennej.
Re: Jugosławia
Niestety ze źródeł pisanych posiadanych przeze mnie niewiele wynika. Jane's jest dość suchy. Convay's nic nie wnosi. Ale ... Od czego są fascynaci marynarki chocby we Włoszech. I co znalazłem ? http://www.betasom.it/forum/index.php?showtopic=37028
I tam: ex Villa ex Dalmata exOssero a później KAN "Fata" zwrócona Jugosławii w grudniu 1943 r. Nowa nazwa Istranna,
I tam: ex Villa ex Dalmata exOssero a później KAN "Fata" zwrócona Jugosławii w grudniu 1943 r. Nowa nazwa Istranna,
Fax et tuba
- pothkan
- Posty: 4532
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: Jugosławia
1896 Ossero, jacht arcyksięcia Karola Stefana (tego "polskiego", na Żywcu)
31.10.1899 odkupiony przez kuk Kriegsmarine jako jacht Dalmat
1920 południowosłowiańska (SHS) Vila
17.4.1941 włoska kanonierka Fata
7.12.1943 zwrócony na Malcie Jugosławii - ponownie Vila
9.8.1945 po powrocie do kraju przemianowany - Orjen
1954 ponowna zmiana nazwy - Istranka
1970/71 skreślony
od 1974 (1986?) do 1998 pływająca restauracja (m.in. "C.K. Dalmacija") w Splicie
1996 kupiony przez koszykarza Dujo Krstulovicia z zamiarem odbudowy jako jacht
Potem jacht zmieniał kilkakrotnie właścicieli, podejmujących różne próby odbudowy. W tym czasie dwukrotnie zatonął, opuszczony u brzegów różnych zatoczek (w 1999 i 2007). Latem zeszłego roku został podniesiony (w stanie dość marnym) przez ekipę chorwackiego muzeum morskiego - oczywiście z planem odbudowy. Oby się udało.
http://www.croinfo.net/zanimljivosti2/8 ... e-istranka
31.10.1899 odkupiony przez kuk Kriegsmarine jako jacht Dalmat
1920 południowosłowiańska (SHS) Vila
17.4.1941 włoska kanonierka Fata
7.12.1943 zwrócony na Malcie Jugosławii - ponownie Vila
9.8.1945 po powrocie do kraju przemianowany - Orjen
1954 ponowna zmiana nazwy - Istranka
1970/71 skreślony
od 1974 (1986?) do 1998 pływająca restauracja (m.in. "C.K. Dalmacija") w Splicie
1996 kupiony przez koszykarza Dujo Krstulovicia z zamiarem odbudowy jako jacht
Potem jacht zmieniał kilkakrotnie właścicieli, podejmujących różne próby odbudowy. W tym czasie dwukrotnie zatonął, opuszczony u brzegów różnych zatoczek (w 1999 i 2007). Latem zeszłego roku został podniesiony (w stanie dość marnym) przez ekipę chorwackiego muzeum morskiego - oczywiście z planem odbudowy. Oby się udało.
http://www.croinfo.net/zanimljivosti2/8 ... e-istranka
Re: Jugosławia
Siema Jarek po 5 latach nieobecności 
Witamy z powrotem!
Witamy z powrotem!
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Re: Jugosławia
Bardzo się cieszę, że mnie jeszcze ktoś pamięta. Wracam do okrętów, wracam do modeli.
Fax et tuba
Re: Jugosławia
Moja odpowiedz na jednym z forum , kto zbudowal holownik SPASILAC
recently my friend Dr. Zvonmimir Freivogel
published two boooks on the Yugoslav Navy
1) Warships of the Royal Yugoslav Navy 1918-1945
2) Warships of the Yugoslav Navy 1945-1991
He wrote in the 1) p. 252 that the ship was ordered by
Howaldtswerke A.G., Kiel
but was built actually by Hamburg branch of Howaldtswerke
(former Jansen & Schmillinsky)
and has a yard No.681 (It is J&S yard number)
Schiffbau Schiffahrt und Hafenbau 1929 Bd.30 p.446
SPASILAC was launched 4 September 1929 at Hamburg
1858 Jansen & Schmillinsky
1888 Hamburger Schiffswerfte und Maschinenfabrik vormals Jansen &
Schmillinsky AG
1928 bankrout
1.01.1929 Howaldtswerke AG, Kiel Abteilung vormals Jansen & Schmillinsky
1931 Lease agreement with Hamburg city expiried. shipyard was closed
I have used
Wilhelm Chr. K.Stammer
"Hamburgs Werften 1635-1993"
Hamburg 1994 Selbstverlag
as even German wiki has not clear history.
There was an article in STRANDGUT on J&S
and I have some books on Howaldt if you need more
recently my friend Dr. Zvonmimir Freivogel
published two boooks on the Yugoslav Navy
1) Warships of the Royal Yugoslav Navy 1918-1945
2) Warships of the Yugoslav Navy 1945-1991
He wrote in the 1) p. 252 that the ship was ordered by
Howaldtswerke A.G., Kiel
but was built actually by Hamburg branch of Howaldtswerke
(former Jansen & Schmillinsky)
and has a yard No.681 (It is J&S yard number)
Schiffbau Schiffahrt und Hafenbau 1929 Bd.30 p.446
SPASILAC was launched 4 September 1929 at Hamburg
1858 Jansen & Schmillinsky
1888 Hamburger Schiffswerfte und Maschinenfabrik vormals Jansen &
Schmillinsky AG
1928 bankrout
1.01.1929 Howaldtswerke AG, Kiel Abteilung vormals Jansen & Schmillinsky
1931 Lease agreement with Hamburg city expiried. shipyard was closed
I have used
Wilhelm Chr. K.Stammer
"Hamburgs Werften 1635-1993"
Hamburg 1994 Selbstverlag
as even German wiki has not clear history.
There was an article in STRANDGUT on J&S
and I have some books on Howaldt if you need more
Re: Jugosławia
Takie maleństwo, a taka historia budowy. AvM - jesteś niezawodny. Podziwiam.
Fax et tuba
Re: Jugosławia
Tutaj temat o SPASILACU:
http://warsailors.com/ships/viewtopic.php?f=5&t=320
http://warsailors.com/ships/viewtopic.php?f=5&t=320
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...