Przegladam powoli artykul o braziliskich pancernikach.
Widac ze pisany przez post komunistow,bo „trudne polozenie Brazylii“ wynikalo
- pozostala jedyna monarchia na polkuli zachodniej (sic!)
(A cala Eurropa, Azja, Afryka - byly krolestwami , ksiestwami czy cesarstwami - co nie przeszkadzalo im w rozwoju)
- w wyniku niewolnicta powstaly problemy gospodarcze i spoleczne (!!!)
(nawet po zniesieniu niewolnictwa ktos musial pracowac na plantacjach)
Widac mysl Lenina ciagle zyje.
Przede wszytskim powala niechlujstwo typowe dla OW.
te podwoje tulmaczenia Angielski (dokumenty)->Rosyjski-> Polski
prowadza do zabawnych bledow (wieksze dalej)
- nie bylo stoczni Samuda & Brothers , byla Samuda Brothers (ciekawe w tekscie jest tak podane)
- nie Forge et Chantiers , ale Forges et Chantiers
- La Seyne (La Seyne-sur Mer) nie jest na przedmiesciach Tulonu, tylko miastem kolo Tulonu z duzymi tradycjami w budownictwie okretow
Nalepszym wymyslem autorow jesli o technike, sa "sprzezone maszyny parowe",
co dyskreduituje kompletnie artykul. Chodzi o maszyny podwojenego rozprezania tzw compound.
- "polozenie okretu" , chodzi o polozenie stepki
tez ciekawe sa rozne pomysly autorow
- "Szczerze mowiac Cesarz popieral flote"
- "Brazylisjska delegacja zwariowala"
oraz moje ulubione
- „flota rzadowa - pomimo braku specjalistow,niekompetencji oficerow i marynarzy oraz po prostu sabotazu – mogla juz walczyc“
"Samodzielnie Brazylia okretow nie mogla budowac" - tak pancernikow nie, ale inne okrety byly budowane od stuleci.
"a przemysl prywatny byl w powijakach" - parowce zaczeto juz budowac w latach 1840.ch,
w drugiej polowie XIX wieku budowano krazowniki, kanonierki.
A zwaszcza stocznia prywatna w Ponta da Areia zalozona przez Barona Moa
ona min zbudowala krazownik "Imperial Marinheo" w 1883 roku.
W XIX wieku nie bylo zadnej wypornosci standadartowej. Ta istnieje od 1922 i ustalono ja w Traktacie Waszyngtonskim.
Ewidentnie brakuje planow AQIDABANA
Autorzy nie mieli chyba nawet dostepu do "Warship International" No.3/1971 gdzie byl podobny schemat do tego uzytego dla "Riachuelo"
Oczywiscie ze znane sa opisy maszyn Aquidabana. Podobne jak "Riachuelo" mial maszyny typu compound 3 cylindrowe (cylinder wysokigo cisnienia o srednicy 46 cali i 2 cylindry niskiego cisnienia 64 cale, skok 2 stopy 9 cali). Mial 8 kotlow. Powierzchnia skraplaczy 9000 stop kwadratowych.
Jesli chodzi o oswietlenie bylo 260 zarowek firmy Swan o 12V.
Uzbrojenie : po piec Nordenfeldow (4 rury po 37mm) na kazdej burcie. Po 1 dzialku 5 lufowym w kazdej z lodzi,. 2 wyrztnuie torped Whitehead na kazdej burcie. Jeden pokladowy toredowiec firmy Thornycroft uzbrojony w torpedy Whiteheada.
Nie podano jak zwykle zrodel, co powoduje tez ten dyskonfort, ze naprawde nie wiadomo skad sie wiedza (czy tez niewiedza) autorow bierze
- "W brazylisjskich zrodlach wykazywany jest kaliber 225mm) - Jakich? bo dalej "dzialka Nordenfelda... wedlug roznych zrodel ich liczba wahala sie od 11 do 15"
Otoz „Relatio .. da Marinha“ (dostepne sa w sieci) podaja na 1886 rok, dla obu pancernikow nastepujace uzbrojenie
4 - 300 funtowe
6 (R) & 4(A) - 70 funtowe
5 - 11mm
11- 25mm Nordenfeld
2 malokalibrowe dzialka szybkostrzelne (na masztach)
Przebudowa okretow ewidentnie wprowadzila chaos w glowach autorow,
bo „ Riachuelo“ modernizowany we Francji dostal brytyjskie dziala Armstronga, a nie francuskie jakby chceili autorzy, a „Aquidaban“ modernizowany w Niemczech dostal dziala wlasnie Canota.
„Revista Maritma Brazileira“ w No.26 z 1895 roku podaje dokladne uzrojenie po przebudowie, zreszta podobnie jak wiekszosc innych publikacji
ani slowa o wymianie dzial glownych , bo po prostu nie byly wymieniane
6 dzial szybkostrzelnych najnowszego modelu Armstronga 120mm
8 Nordenfeldt 47
7 Nordenfeld 25mm
4 wyrzutnie torpedowe 45cm systemu Canet
zostaly 2 maszty bojowe majace po 2 platformy , uzbrojenoe w dzialo szybkostrzelne i Nodenfeldy
„Vinte Quatro de Maio“ , a nie jak chca autorzy „Vinte e Quatro de Maio“ oposcil Szczecin (Stettin) 19 wrzesnia 1897 roku i przybyl 25 do Newcastle.
Artykul ewidentnie polega na starych i nie zweryfikowanyhc przez autorow, tlumaczy i korektorow zrodel
- "Raport of European Dockyards 1885" to jest "Report of European Dockyards by Naval constructor Philip Hichborn" wydane w USA w 1886 roku
- raport dla Instytutu Inzynierow Morskich , to de facto publikacja z "Transactions of Royal Institute of Naval Architects" wydane w 1884 roku
gdzie byla opubklikowana prezentacja i dyskusja
J.D'A.Samuda "Riachuelo" Brazilian Armour Clad Turret ship; its Construction and Performance"
(Autorzy ewidentnie nie mieli do niego dostepu, albo sie nie starali)
dzaialnia w wojnie domowej sa tez ze znanego,ale przestarzalego zrodla Wilsona "Ironclads in Action"
Wydaja sie ze dzieje poza-wojenne sa wziete z brazylijskich stron internetowych
No i na tyle by to bylo