Strona 2 z 6

Re: Statki śródlądowe

: 2012-09-02, 06:37
autor: RyszardL
Peperon pisze:Oba czarne pasy (ten nad napisem ŻEGLUGA i na zabudowanym pokładzie) są wykonane z ciemnego szkła lub innego materiału. Na zdjęciu wyglądają na czarne, ale było ono robione prawie o zachodzie i nad portem wisiały chmury. "Na żywo" wyglądały na ciemny brąz, coś jak naczynia z ciemnego Arcorocu :lol:
No, to ja już jestem w domu. Dzięki serdeczne.
Pół "Opala" trzeba przerobić, żeby wyszedł "Agat" :-( , ale to da się wykonać.

Re: Statki śródlądowe

: 2012-09-02, 09:18
autor: Peperon
No to czekamy. Ja i reszta Forumowiczów ;)

Re: Statki śródlądowe

: 2012-09-02, 09:38
autor: Chemik
RyszardL pisze:Pół "Opala" trzeba przerobić, żeby wyszedł "Agat" :-( , ale to da się wykonać.
No i nic dziwnego, bo odbiorcą statku był Sudoimport, więc specyfikacja była inna iż naszych katamaranów.
Przydałby się planik wersji eksportowej, byłoby Ci lżej.

Re: Statki śródlądowe

: 2012-09-02, 09:53
autor: RyszardL
Chemik pisze:No i nic dziwnego, bo odbiorcą statku był Sudoimport, więc specyfikacja była inna iż naszych katamaranów.
Przydałby się planik wersji eksportowej, byłoby Ci lżej.
Oj, przydałby się, przydał.
Będzie trochę dłubaniny.

Re: Statki śródlądowe

: 2012-09-02, 17:08
autor: W.Danielewicz
"AGAT" niczym się nie różnił od "OPALA". W marcu 2001r. w ówczesnej Stoczni Jachtowej w Gdańsku Stogach statek przebudowano między innymi zabudowując rufę.

Re: Statki śródlądowe

: 2012-09-02, 17:31
autor: W.Danielewicz
Sapfir2.jpg
Sapfir2.jpg (177.98 KiB) Przejrzano 12104 razy

Re: Statki śródlądowe

: 2012-09-02, 17:32
autor: W.Danielewicz
Sapfir12.jpg
Sapfir12.jpg (214.14 KiB) Przejrzano 12104 razy
"SAPFIR" w St. Petersburgu

Re: Statki śródlądowe

: 2012-09-02, 17:35
autor: W.Danielewicz
Chciałem powrócić jeszcze do statków typu KP-2. Wprawdzie są to statki żeglugi przybrzeżnej i raczej powinny zniknąć z tematu Statki śródlądowe. Ale skoro już tu są to niech tak będzie. A może moderator je przeniesie i założy nowy temat np. Katamarany pasażerskie.

KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

: 2012-09-02, 17:36
autor: W.Danielewicz
Liivi Laht.jpg
Liivi Laht.jpg (126.88 KiB) Przejrzano 12183 razy

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

: 2012-09-02, 17:53
autor: W.Danielewicz
Statki typu KP-2 zostały zaprojektowane przez Biuro Projektowo-Technologiczne "Promor" w Gdańsku. Głównym projektantem jest W. Dziekoński a opracowanie architektoniczne wykonał. J. Hornowski. Projekt powstał na zamówienie P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku i miał obejmować 5 statków dostarczanych sukcesywnie w latach 1980-1983. Miały one nosić nazwy kamieni szlachetnych i półszlachetnych. Te pięć statków miały mieć nazwy.
"SZMARAGD", "OPAL", SZAFIR" ,"RUBIN" i "NEFRYT". Niestety zblizający się kryzys ekonomiczny i społeczny spowodował że ŻG odebrała tylko 3 statki. Więc Centromor rozpoczął poszukiwanie nabywcy zagranicą. Udało się projektem zainteresować radziecki Sudoimport i dla ZSRR wybudowano 6 statków a jeden dla Nigerii. Budowę katamaranów zlecono Stoczni "Wisła" w Gdańsku. Pierwszy statek "SZMARAGD" zwodowano 30 stycznia 1980 r. a banderę podniesiono 14 sierpnia 1980 r. tuż przed eskalacją strajków sierpniowych.
Dwa kadłuby statków wykonano ze stali okrętowej. Dwa pływaki mieściły skrajni dziobowy, siłownię statku i pomieszczenia załogowe oraz skrajnik rufowy. Pomiedzy pływakami znajdował się pokłady: główny- miescił on na początku salon pasażerski dziobowy, korytarz z izolatką oraz salon pasażerski rufowy, toalety, bufet. górny - mieścił salon pasażerski w części dziobowej wraz z barem i kuchnią, toalety oraz część odkrytą z ławkami dla pasażerów. słoneczny - mieścił część odkrytą z ławkami dla pasażerów, środki ratunkowe i sterówkę.
Poszczególne pomieszczenia później przebudowano zmieniajac ich przeznaczenia. W dwóch pływakach znajdują się siłownie niezależne od siebie. Zamontowano tam dwa silniki typu 6AL20/24 produkcji ZPM "Cegielski" w Poznaniu. Ich moc łączna wynosi 840 kW a prędkość jaką statek może osiągnąć to 13 węzłów. Załoga składa się od 6 do 11 osób a pasażerów katamarany mogły zabierać 520. W chwili obecnej do 450.
Stocznia "Wisła" zbudowała:
KP2-1 "SZMARAGD" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1980 r. obecnie "RUBIN"
KP2-2 "OPAL" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1981
KP-2-3 "SZAFIR" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1982 obecnie "SAPFIR" [RU]
KP-2-4 "IWERIJA - Georgian Shipping Company,Batumi [ZSRR] 1983 obecnie "GLOBUS" [UKR]
KP-2-5 "AHTIAR" - Black Sea Shipping Co,Sewastopol [ZSRR] 1984 potem [ST.VINC] "UTE" [PAN] i [D] obecnie "ONYX" [PL]
KP-2-6 "HADZIBEI" - Black Sea Shipping Co,Odessa [ZSRR] 1985 obecnie [UKR]
KP-2-7 "ANNON LAHT" - Estonian Shipping Company,Tallinn [ZSRR] 1986 potem "LIIVI LAHT" [ZSRR] potem [MALTA] potem [PAN] obecnie "JANTAR" [PL]
KP-2-8 "DAGOMYS" - Novorosijsk Shipping Company,Soczi [ZSRR] 1987 obecnie [RU]
KP-2-9 "GELENDZIK" - Novorosijsk Shipping Company, Novorsijsk 1988 [ZSRR] obecnie "AGAT" [PL]
KP-2-10 "ODORAGUSHIN" ex "NEFRYT" rozp.bud.1983 zak. 1994 [ NIG] obecnie "GAMBI BOLONG" [GAMBIA]

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

: 2012-09-02, 19:10
autor: Chemik
W.Danielewicz pisze:Projekt powstał na zamówienie P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku i miał obejmować 5 statków dostarczanych sukcesywnie w latach 1980-1983. Miały one nosić nazwy kamieni szlachetnych i półszlachetnych. Te pięć statków miały mieć nazwy "SZMARAGD", "OPAL", SZAFIR" ,"RUBIN" i "NEFRYT". Niestety zblizający się kryzys ekonomiczny i społeczny spowodował że ŻG odebrała tylko 3 statki.
KP2-1 "SZMARAGD" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1980 r. obecnie "RUBIN"
KP2-2 "OPAL" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1981
KP-2-3 "SZAFIR" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1982 obecnie "SAPFIR" [RU]
KP-2-5 "AHTIAR" - Black Sea Shipping Co,Sewastopol [ZSRR] 1984 potem [ST.VINC] "UTE" [PAN] i [D] obecnie "ONYX" [PL]
KP-2-10 "ODORAGUSHIN" ex "NEFRYT" rozp.bud.1983 zak. 1994 [ NIG] obecnie "GAMBI BOLONG" [GAMBIA]
Wspomniałeś iż ŻG miała przejąć pięć statków w zestawieniu brak eks-Rubina (jest tylko obecny Rubin)
Ja mam info, iż KP-2/5 Akhtiar to pierwotnie polski Nefryt, a KP-2/10 Odoragushin to pierwotnie (pierwszy) Rubin.

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

: 2012-09-02, 19:34
autor: W.Danielewicz
"Rubin" to była nazwa robocza, która nigdy nie pojawiła się na kadłubie i miał ją nosić według dokumentów 5 z kolei statek. . Natomiast kadłub "Nefryta" miał litery na kadłubie w części rufowej, widziałem je w 1985 r. Potem jak statek odstawiono i przerwano prace to już tej nazwy nie widziałem. W dokumentach ŻG jest pismo o wycofaniu się z zakupu "Nefryta" z 1983 r. Takie są moje informacje.

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

: 2012-09-02, 19:59
autor: Chemik
W.Danielewicz pisze:"Rubin" to była nazwa robocza, która nigdy nie pojawiła się na kadłubie i miał ją nosić według dokumentów 5 z kolei statek.
No to teoretycznie pierwsza piątka powinna być dla Żeglugi... na ile statków złożono zamówienie? cztery czy pięć?
W.Danielewicz pisze:Natomiast kadłub "Nefryta" miał litery na kadłubie w części rufowej, widziałem je w 1985 r. Potem jak statek odstawiono i przerwano prace to już tej nazwy nie widziałem. W dokumentach ŻG jest pismo o wycofaniu się z zakupu "Nefryta" z 1983 r. Takie są moje informacje.
Ja mam info iż pod stępkę położono KP-2/10 w 1990 roku :shock: (i jest to logiczne, dlaczego miano by rozpoczynać 10 statek w serii przed 3-4 wcześniejszymi)? No chyba, że masz namyśli rufę Akhtiara ukończonego we wrześniu 1984?

EDIT: Jeszcze jedna sprawa: w temacie z rysunkami zamieściłeś zdjęcie Sapfira zrobione w Sankt Petersburgu 29.VII.2006 roku, jeszcze bez nazw pisanych cyrylicą i ze oznakami Żeglugi na kominach. Czy czasem ten statek przed sprzedażą nie poszedł do przyszłego właściciela w czarter?

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

: 2012-09-02, 20:14
autor: Mitoko
Kiedyś spotkałem się z opinią, że "przymiarką" do robienia KP był Pilot-21 (obecnie Kubuś lub może już inaczej - bo wystawiono go na sprzedaż), który dał możliwość przetestowania układu katamarana (choć nie miał opinii specjalnie udanej jednostki).

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

: 2012-09-02, 20:29
autor: Jarek C.
Na czas "W" byly to mobilizowane przez PMW statki sanitarne (były już w czasie projektowania do tego przystosowane).

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

: 2012-09-02, 21:19
autor: W.Danielewicz
Hmm :x Sprawdzę to jeszcze raz, tylko muszę odszukać listę statków zbudowanych przez Stocznię "Wisła" jaką otrzymałem od nich. Wkrótce umieszczę tu życiorysy katamaranów. Może ktoś coś doda sprostuje. Co fotki "Szafira" to wykonana jest już po sprzedaniu statku do Rosji. Wykonano ją w lipcu 2006 roku. Do dziś katamaran ma na nadbudówce napis "SAPHIR" a tylko na skrzydle mostku ta nazwę powtórzono cyrlicą.

Na marginesie: Jarek mam w posiadaniu dokumentację ODS 50 [chyba] jesteś zainteresowany