Kutry typu JO-2 (KG-152)
: 2012-09-01, 09:56
Kutry typu JO-2 (KG-152)
Kutry były oryginalną polską konstrukcją mającą zastąpić typ MIR 20a, oznaczenie projektu (JO-2) pochodziło bodajże od inicjałów projektanta. Były budowane w Stoczni Rybackiej w Gdyni w latach 1947 – 1950 jako typ stoczniowy KG-152. Zbudowano 13 sztuk, wszystkie trafiły do przedsiębiorstw państwowych, oprócz dwóch budowanych na zamówienie prywatne Bałtyckiej Spólki Rybnej (choć i te trafiły, po ucieczce do Szwecji do, „Arki”). Nie cieszyły się uznaniem rybaków i nie kontynuowano ich dalszej budowy.
Projektowana długość kutra - 15,25 m (13,72 m na linii wodnej), szerokość - 5,1 m (4,65 m na linii wodnej), wysokość burty - 2,28 m, ożaglowanie - 56 m2.
Wybudowane kutry miały czasami nieco inne wymiary, np. Nr 87/402: 15,25(13,72)x4,95(4,65)x[2,40]x1,52 m. Przy podanym zanurzeniu wyporność objętościowa tego kutra wynosiła ok. 35 m3. Pojemność ładowni to 22 m3.
56/402 Gdy 131 ARKA 24 (zatonął rozbity o falochron w porcie Władysławowo 10 III 1956 r.)
57/402 Gdy 148 ARKA 22 (przek. MCH 3 VI 1948 r., ekspl. od 12 VII 1948 r.) → Dar 49 („Barka” → „Kuter”) → Dar 12 („Kuter”) →
58/402 Gdy 139 ARKA 19 (przek. MCH 28 VII 1948 r.) → Dar 45 („Barka” → „Kuter”) → Dar 10 („Kuter”) → LITORAL (SUM) →
59/402 Gdy 144 (Bałtycka Spólka Rybna) → ARKA 30 („Arka”) →
60/402 Gdy 143 (Bałtycka Spólka Rybna) → ARKA 29 („Arka”) →
63/402 Gdy 161 ARKA 11a (ekspl. od 5 X 1948 r.) →
64/402 Gdy 95 ARKA 27 (ekspl. od 14 IX 1948 r.) → Dar 9 („Barka” → „Kuter”) →
65/402 Gdy 158 ARKA 28 (ekspl. od 27 X 1948 r.) → Dar 8 („Barka” → „Kuter”) → ANTEDON (SUM)
77/402 Koł 36 ARKA 92 → Wła 65 ARKA 92 →
78/402 Koł 37 ( „Barka”) →
79/402 Koł 38 ARKA 93 → Wła 66 ARKA 93 →
86/402 Dar 38 ARKA 48 (ekspl. od 30 III 1950 r.) → Dar 38 („Barka” → „Kuter”) → Dar 7 ("Kuter") →
87/402 Dar 44 ARKA 55 (ekspl. od 31 III 1950 r.) → Dar 44 („Barka” → „Kuter”) → Dar 6 ("Kuter") → BENTOS (SUM)
Ostatni kuter ukończono jako typ stoczniowy KG-152A.
W rocznikach PRS pod numerem 58/402 wymieniana jest jednostka z oznaką Koł 26 i nazwą ARKA 26. Takie oznaczenia miał jednak kuter projektu MIR 20a (51/402). W tych rocznikach nie ma zaś kutra z oznaką rybacką Gdy 131, który wymieniany jest w szeregu dokumentów.
JB
Kutry były oryginalną polską konstrukcją mającą zastąpić typ MIR 20a, oznaczenie projektu (JO-2) pochodziło bodajże od inicjałów projektanta. Były budowane w Stoczni Rybackiej w Gdyni w latach 1947 – 1950 jako typ stoczniowy KG-152. Zbudowano 13 sztuk, wszystkie trafiły do przedsiębiorstw państwowych, oprócz dwóch budowanych na zamówienie prywatne Bałtyckiej Spólki Rybnej (choć i te trafiły, po ucieczce do Szwecji do, „Arki”). Nie cieszyły się uznaniem rybaków i nie kontynuowano ich dalszej budowy.
Projektowana długość kutra - 15,25 m (13,72 m na linii wodnej), szerokość - 5,1 m (4,65 m na linii wodnej), wysokość burty - 2,28 m, ożaglowanie - 56 m2.
Wybudowane kutry miały czasami nieco inne wymiary, np. Nr 87/402: 15,25(13,72)x4,95(4,65)x[2,40]x1,52 m. Przy podanym zanurzeniu wyporność objętościowa tego kutra wynosiła ok. 35 m3. Pojemność ładowni to 22 m3.
56/402 Gdy 131 ARKA 24 (zatonął rozbity o falochron w porcie Władysławowo 10 III 1956 r.)
57/402 Gdy 148 ARKA 22 (przek. MCH 3 VI 1948 r., ekspl. od 12 VII 1948 r.) → Dar 49 („Barka” → „Kuter”) → Dar 12 („Kuter”) →
58/402 Gdy 139 ARKA 19 (przek. MCH 28 VII 1948 r.) → Dar 45 („Barka” → „Kuter”) → Dar 10 („Kuter”) → LITORAL (SUM) →
59/402 Gdy 144 (Bałtycka Spólka Rybna) → ARKA 30 („Arka”) →
60/402 Gdy 143 (Bałtycka Spólka Rybna) → ARKA 29 („Arka”) →
63/402 Gdy 161 ARKA 11a (ekspl. od 5 X 1948 r.) →
64/402 Gdy 95 ARKA 27 (ekspl. od 14 IX 1948 r.) → Dar 9 („Barka” → „Kuter”) →
65/402 Gdy 158 ARKA 28 (ekspl. od 27 X 1948 r.) → Dar 8 („Barka” → „Kuter”) → ANTEDON (SUM)
77/402 Koł 36 ARKA 92 → Wła 65 ARKA 92 →
78/402 Koł 37 ( „Barka”) →
79/402 Koł 38 ARKA 93 → Wła 66 ARKA 93 →
86/402 Dar 38 ARKA 48 (ekspl. od 30 III 1950 r.) → Dar 38 („Barka” → „Kuter”) → Dar 7 ("Kuter") →
87/402 Dar 44 ARKA 55 (ekspl. od 31 III 1950 r.) → Dar 44 („Barka” → „Kuter”) → Dar 6 ("Kuter") → BENTOS (SUM)
Ostatni kuter ukończono jako typ stoczniowy KG-152A.
W rocznikach PRS pod numerem 58/402 wymieniana jest jednostka z oznaką Koł 26 i nazwą ARKA 26. Takie oznaczenia miał jednak kuter projektu MIR 20a (51/402). W tych rocznikach nie ma zaś kutra z oznaką rybacką Gdy 131, który wymieniany jest w szeregu dokumentów.
JB