Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1150
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Fée – 10-działowa korweta zbudowana w Rochefort. Zwana też fregatą lekką, jednostka tego samego typu co Vipère z 1734. Dane techniczne, uzbrojenie, załoga i projektant jak tamta. W październiku 1740 zaatakowana i zdobyta przez Anglików między Martyniką a San Domingo, w czasie pokoju. Zwrócona Francuzom w listopadzie. W grudniu 1745 wycofana ze służby na Martynice i potem rozebrana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ibis – 2-działowy szkuner zbudowany w Cayenne, zwodowany w sierpniu 1845. Służył tylko w Gujanie. Rozbił się tam 17.05.1857 na skałach.
Agate (Agathe) – 4-działowy szkuner zbudowany w Breście, zwodowany we wrześniu 1846, bądź też tylko kupiony tam przez francuską marynarkę wojenną 1.10.1846. Projektant prawdopodobnie Victor Gervaize. Wyporność 90 ton. W latach 1850-1852 stacjonował, rozbrojony, w Montevideo. Skreślony z listy floty w 1852.
Hydrographe – 2-działowy szkuner wprowadzony do służby w 1846. Załoga: 20. W czerwcu 1852 holownik w Cherbourgu. W styczniu 1859 wycofany ze służby w Breście.
Hydrographe – 2-działowy szkuner kupiony w 1851 przez marynarkę francuską w Papeete. Wprowadzony do służby 21.06.1852. Załoga 20. W latach 1852-1854 tender korwety Artémise, w latach 1854-1855 – korwety Aventure w Nowej Kaledonii. Skreślony z listy floty w 1859.
Możliwe, że oba szkunery Hydrographe to w rzeczywistości ta sama jednostka.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Agate (Agathe) – 4-działowy szkuner zbudowany w Breście, zwodowany we wrześniu 1846, bądź też tylko kupiony tam przez francuską marynarkę wojenną 1.10.1846. Projektant prawdopodobnie Victor Gervaize. Wyporność 90 ton. W latach 1850-1852 stacjonował, rozbrojony, w Montevideo. Skreślony z listy floty w 1852.
Hydrographe – 2-działowy szkuner wprowadzony do służby w 1846. Załoga: 20. W czerwcu 1852 holownik w Cherbourgu. W styczniu 1859 wycofany ze służby w Breście.
Hydrographe – 2-działowy szkuner kupiony w 1851 przez marynarkę francuską w Papeete. Wprowadzony do służby 21.06.1852. Załoga 20. W latach 1852-1854 tender korwety Artémise, w latach 1854-1855 – korwety Aventure w Nowej Kaledonii. Skreślony z listy floty w 1859.
Możliwe, że oba szkunery Hydrographe to w rzeczywistości ta sama jednostka.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1150
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Isère – korweta transportowa (od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec) zbudowana w Lorient przez Pierre’a Thomeuf, zwodowana 11.07.1832 lub dzień później. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacquesa-Noéla Sané). Nośność 800 ton, wyporność 1350-1400 ton, wymiary: 43,9 x 10,4 x 5,7 m. Uzbrojenie pierwotne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f, potem 10 dział. Przewoziła ludzi i materiały między Francją a Gujaną, wyspami Oceanu Indyjskiego, Indiami, krajami Lewantu, Algierią, Antylami do 1848. Skreślona z listy floty w grudniu 1848, potem hulk w Breście. Rozebrana w 1865.
Épervier – szkuner zbudowany w Saint-Servan przez Josepha Daviel i Henri’ego Lapparent, zwodowany w listopadzie 1836. Wykorzystywany jako awizo. Uzbrojenie: 4 karonady 12-f. Projektant Pierre Rolland. Wyporność 104 tony, wymiary: 21,25 x 6,20 x 2,68 m. We wrześniu 1841, kiedy go wycofano ze służby (na Martynice), został BYĆ MOŻE przemianowany na Gironde. Skreślony z listy floty w 1841.
Moselle – transportowiec (zwany też gabarą) zbudowany w Bordeaux przez Nicolasa-Emile Courtin i stocznię Chaigneau & Bichon, zwodowany 29.07.1848. Nośność 800 ton, wyporność 1378 ton, wymiary: 44,10 x 10,40 x 5,70 m. Załoga: c.130-154. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacquesa-Louisa Bonard). Uzbrojenie pierwotne: 23 działa, od 1855 zredukowane do dwóch dział. W 1852 brał udział w ekspedycji do Ameryki Południowej (Rio de Janeiro, Valparaiso). Skreślony z listy floty w 1854 czy 1856, od 1856 hulk na Tahiti. Rozebrany przed 1865.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Épervier – szkuner zbudowany w Saint-Servan przez Josepha Daviel i Henri’ego Lapparent, zwodowany w listopadzie 1836. Wykorzystywany jako awizo. Uzbrojenie: 4 karonady 12-f. Projektant Pierre Rolland. Wyporność 104 tony, wymiary: 21,25 x 6,20 x 2,68 m. We wrześniu 1841, kiedy go wycofano ze służby (na Martynice), został BYĆ MOŻE przemianowany na Gironde. Skreślony z listy floty w 1841.
Moselle – transportowiec (zwany też gabarą) zbudowany w Bordeaux przez Nicolasa-Emile Courtin i stocznię Chaigneau & Bichon, zwodowany 29.07.1848. Nośność 800 ton, wyporność 1378 ton, wymiary: 44,10 x 10,40 x 5,70 m. Załoga: c.130-154. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacquesa-Louisa Bonard). Uzbrojenie pierwotne: 23 działa, od 1855 zredukowane do dwóch dział. W 1852 brał udział w ekspedycji do Ameryki Południowej (Rio de Janeiro, Valparaiso). Skreślony z listy floty w 1854 czy 1856, od 1856 hulk na Tahiti. Rozebrany przed 1865.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1150
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dorade – szkuner zbudowany w Bayonne przez Gabriela Nosereau, zwodowany 15.10.1822. Projektant Gabriel Nosereau lub Jean-François Delamolinière. Wyporność 57 ton, wymiary: długość na LW 17,00 m, szerokość bez poszycia 4,50 m, głębokość 2,30 m. Załoga: 11-12. Uzbrojenie: 6 działek relingowych. W 1828 przekazany kolonii Senegal dla eksploatacji na rzece. Uczestniczył tam w lokalnych starciach, wojnach i ekspedycjach co najmniej do grudnia 1835. Skreślony z listy floty w 1844.
Dordogne – korweta transportowa zbudowana w Bayonne przez Gabriela Nosereau, zwodowana 9.12.1828. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacquesa-Noéla Sané). Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,68 x 10,44 x 5,39 m. Załoga: 107-147. Uzbrojenie nominalne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f. Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830 i w ekspedycji na Sumatrę w 1841. Od listopada 1844 hulk w Mayotte. Stracona w pobliżu Mayotte w 1844 czy 1845.
Commerce du Havre – cywilny, trójmasztowy szkuner parowy (bocznokołowy) zbudowany w Hawrze przez stocznię Fouache, zwodowany w styczniu 1826. Pojemność brutto 250 ton. Silnik o mocy 80 koni nominalnych. Używany jako statek pocztowy. Kupiony przez marynarkę wojenną we wrześniu 1828. Załoga: 64. Przemianowany na Ville du Havre w czerwcu 1828 i po wzmocnieniu pokładu uzbrojony w 6 dział. Używany jako awizo bocznokołowe. Brał udział w ekspedycji algierskiej w 1830. Skreślony z listy floty w 1835 czy 1834, odtąd cysterna w Tulonie. Istniał jeszcze w 1837.
Napoléon – parowy okręt pocztowy zbudowany w Hawrze przez stocznię Augustina Normand, zwodowany 6.12.1842. Wyporność 376-515 ton, wymiary: 47,00 x 8,52 x 4,29 m. Dwucylindrowy silnik Barnes’a o mocy 120 koni nominalnych i 277 koni indykowanych napędzał śrubę przez przekładnię przyspieszającą. Jeden kocioł. Takielunek szkunera trójmasztowego. Załoga: 57-73. Utrzymywał komunikację pocztową na trasie Marsylia – Ajaccio. W 1850 kupiony przez marynarkę wojenną i przemianowany na Corse 18.12.1850. Klasyfikowany jako awizo parowe. Uzbrojenie: 2 haubice górskie i 2 moździerze, albo w 1851 roku 4 działa brązowe 4 cm, a około 1856 roku 4 karonady 18-funtowe (w sumie zawsze 4 działa). W 1854 transportował żołnierzy na Bałtyk podczas wojny krymskiej. Od 1865 wyposażony w nowy silnik. Skreślony z listy floty gdzieś w okresie 1890-1892, zaraz potem lub od 1895 hulk węglowy, rozebrany w 1895 czy 1902 albo sprzedany w 1903. (Losy od 1890 przedstawiane niezwykle sprzecznie).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dordogne – korweta transportowa zbudowana w Bayonne przez Gabriela Nosereau, zwodowana 9.12.1828. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacquesa-Noéla Sané). Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,68 x 10,44 x 5,39 m. Załoga: 107-147. Uzbrojenie nominalne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f. Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830 i w ekspedycji na Sumatrę w 1841. Od listopada 1844 hulk w Mayotte. Stracona w pobliżu Mayotte w 1844 czy 1845.
Commerce du Havre – cywilny, trójmasztowy szkuner parowy (bocznokołowy) zbudowany w Hawrze przez stocznię Fouache, zwodowany w styczniu 1826. Pojemność brutto 250 ton. Silnik o mocy 80 koni nominalnych. Używany jako statek pocztowy. Kupiony przez marynarkę wojenną we wrześniu 1828. Załoga: 64. Przemianowany na Ville du Havre w czerwcu 1828 i po wzmocnieniu pokładu uzbrojony w 6 dział. Używany jako awizo bocznokołowe. Brał udział w ekspedycji algierskiej w 1830. Skreślony z listy floty w 1835 czy 1834, odtąd cysterna w Tulonie. Istniał jeszcze w 1837.
Napoléon – parowy okręt pocztowy zbudowany w Hawrze przez stocznię Augustina Normand, zwodowany 6.12.1842. Wyporność 376-515 ton, wymiary: 47,00 x 8,52 x 4,29 m. Dwucylindrowy silnik Barnes’a o mocy 120 koni nominalnych i 277 koni indykowanych napędzał śrubę przez przekładnię przyspieszającą. Jeden kocioł. Takielunek szkunera trójmasztowego. Załoga: 57-73. Utrzymywał komunikację pocztową na trasie Marsylia – Ajaccio. W 1850 kupiony przez marynarkę wojenną i przemianowany na Corse 18.12.1850. Klasyfikowany jako awizo parowe. Uzbrojenie: 2 haubice górskie i 2 moździerze, albo w 1851 roku 4 działa brązowe 4 cm, a około 1856 roku 4 karonady 18-funtowe (w sumie zawsze 4 działa). W 1854 transportował żołnierzy na Bałtyk podczas wojny krymskiej. Od 1865 wyposażony w nowy silnik. Skreślony z listy floty gdzieś w okresie 1890-1892, zaraz potem lub od 1895 hulk węglowy, rozebrany w 1895 czy 1902 albo sprzedany w 1903. (Losy od 1890 przedstawiane niezwykle sprzecznie).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Flore – 26-działowa fregata 2 rzędu (liniowiec 5 rangi, fregato-liniowiec) zbudowana w Tulonie. Tonaż lub nośność 395 ton, wyporność 750 ton, wymiary: 105’ x 29’8” x 12’ (albo 13’). Projektant François Coulomb (lub Pierre Blaise Coulomb). Załoga: 184-207. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 4 x 8-f, na górnym 22 x 6-f. Walczyła w 1733 z Holendrami, w latach 1741-1746 z Anglikami. Od 1753 hulk w Marsylii. W grudniu 1759 albo w listopadzie 1761 sprzedana do marynarki handlowej, w 1762 zdobyta przez Anglików.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1150
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nymphe (Nimphe) – 14-działowa korweta zbudowana w Tulonie, zwodowana 22.05.1728. Tonaż lub nośność 142 tony, wyporność około 250 ton, wymiary: 80’ x 20’8” x 9’6”. Załoga: 116-146. Projektant Jean-Armand Levasseur. Uzbrojenie: 14 x 4-f (albo 2 x 6-f i 12 x 4-f). Uważana za źle skonstruowaną, ponieważ nie mogła poruszać się na wiosłach, co było uważane za niezbędne dla jednostek tej wielkości. W składzie eskadry Grandpré’a uczestniczyła w bombardowaniu Trypolisu 20.07.1728. Wycofana ze służby w styczniu 1735 w Tulonie. W sierpniu lub wrześniu 1735 sprzedana z pełnym wyposażeniem za 8800 czy 8000 liwrów i rozebrana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4453
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Meuse – korweta transportowa zbudowana w Cherbourgu przez Josepha Daviel. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,5 x 10,4 x 5,4 m. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacquesa-Noéla Sané). Załoga: 122-140. Uzbrojenie: 22 karonady 24-f. Uczestniczyła w ekspedycji algierskiej w 1830 i potem do 1834 dowoziła żołnierzy do Algierii. Skreślona z listy floty w 1836.
Nièvre – korweta transportowa zbudowana w Breście przez Antoine’a Geoffroy. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,68 x 10,44 x 5,39 m. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacquesa-Noéla Sané). Załoga: 117-157. Uzbrojenie: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f. W 1829 uczestniczyła w wyprawie przeciwko Madagaskarowi, wróciła do Brestu we wrześniu 1830. Potem transportowała żołnierzy na Antyle i na Ocean Indyjski. Skreślona z listy floty w 1838 i w tym samym roku rozebrana w Breście.
Pélican – eksperymentalne awizo bocznokołowe (z 4 kołami o średnicy 5 m) zbudowane w Lorient, zwodowane 6.10.1828. Wyporność 615 ton, wymiary: 45 (długość na LW) x 8,4 (z kołami 13,5) m. Projekt komisji, w skład której wchodzili Rolland, Lair, Boucher, Dupin, Marestier i Delamorinière. Załoga: 60. Uzbrojenie projektowe (zapewne nigdy nie noszone): 3 działa i 6 karonad. Cztery silniki jednocylindrowe wykonane w Indret wg planów dyr. Philippe’a Gengembre, każdy o mocy 40 koni nominalnych, 2 kotły. Takielunek szkunera. Uczestniczyło w ekspedycji algierskiej w 1830, przeciwko Bone w 1834. Skreślone z listy floty w 1834. W latach 1836-1845 holownik na Charente. Od około 1845 lub od około 1850 względnie dopiero w okresie 1865-1866 hulk cumowniczy w Rochefort. W zależności od wersji tej ostatniej funkcji rozebrany w 1865 lub 1866.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nièvre – korweta transportowa zbudowana w Breście przez Antoine’a Geoffroy. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,68 x 10,44 x 5,39 m. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacquesa-Noéla Sané). Załoga: 117-157. Uzbrojenie: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f. W 1829 uczestniczyła w wyprawie przeciwko Madagaskarowi, wróciła do Brestu we wrześniu 1830. Potem transportowała żołnierzy na Antyle i na Ocean Indyjski. Skreślona z listy floty w 1838 i w tym samym roku rozebrana w Breście.
Pélican – eksperymentalne awizo bocznokołowe (z 4 kołami o średnicy 5 m) zbudowane w Lorient, zwodowane 6.10.1828. Wyporność 615 ton, wymiary: 45 (długość na LW) x 8,4 (z kołami 13,5) m. Projekt komisji, w skład której wchodzili Rolland, Lair, Boucher, Dupin, Marestier i Delamorinière. Załoga: 60. Uzbrojenie projektowe (zapewne nigdy nie noszone): 3 działa i 6 karonad. Cztery silniki jednocylindrowe wykonane w Indret wg planów dyr. Philippe’a Gengembre, każdy o mocy 40 koni nominalnych, 2 kotły. Takielunek szkunera. Uczestniczyło w ekspedycji algierskiej w 1830, przeciwko Bone w 1834. Skreślone z listy floty w 1834. W latach 1836-1845 holownik na Charente. Od około 1845 lub od około 1850 względnie dopiero w okresie 1865-1866 hulk cumowniczy w Rochefort. W zależności od wersji tej ostatniej funkcji rozebrany w 1865 lub 1866.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach