Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: p11c »

Dzięki
Widzisz modelarz musi wybrać jakąś opcje, nie może zrobić modelu na zasadzie " prawdopodobnie śruba ".
A jeśli wybierze śrubę to musi wiedzieć jak ją umieścić. Czy za kadłubem, czy pod kadłubem, czy w tunelu itp.

A WIKI podaje za ostatnimi wydaniami Pertka, tylko skąd się ta zmiana wzięła u Pertka tego nie wie nikt, A konkretnie kto jej tam dokonał i na jakiej podstawie, to już jest tajemnica :(
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: Grzechu »

p11c pisze:Na innym forum znów mnie zaatakowano, że wymyślam z tymi stożkami i że Mątwa miała śrubę.
Żeby nie było jakiegoś absmaku, to gwoli wyjaśnienia pozostałym forumowiczom...
"Atak" na kolegę p11c (nb. na forum Konradusa) wygląda tak:
http://www.konradus.com/forum/read.php? ... r=0&page=1 ("atak" ma "miejsce" pod koniec wątku - patrz ostatni tam post Marka.)

Marek T. próbuje wskazać analogie i przeciwieństwa dla koncepcji wysuwanej przez kolegę p11c. Próbuje także wykazać, że praktycznie niczego nie można przyjąć jako pewnik.
Zaś kolega p11c po ponad roku "znów" tam zajrzał, i dojrzał, że "znów" go "zaatakowano"...

Trochę przykre są te sformułowania, bo na przykład ja osobiście zacząłbym mieć spore wątpliwości, gdyby dzielił się nimi ze mną Marek.
Pozwalam sobie wstawić tutaj tę informację, ponieważ tam również uczestniczyłem w dyskusji w jak najlepszej wierze.
Republika marzeń...
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: p11c »

hmmmmm czyli znów moja wina :(
Ok przepraszam,
ptasznik
Posty: 389
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: ptasznik »

Wysokie relingi z rysunków nie widoczne na zdjęciach wcale nie musiały być elementami stałymi, gdyż jest to ''barjerka tentowa''.
Glony zwisające z żurawików. Czy w flotylli używano siatek maskujących ?
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: p11c »

Tyle tylko, że trzeba by je do czegoś przymocować i gdzieś składować oraz wyjaśnić jej sens na tym okręcie. Jedyne co upoważnia do rysowania takiej barierki to rysunek krypy minowo-gazowej, z przed przebudowy na Mątwę.
Chętnie bym poczytał co to jest barierka tentowa i czegoś się przy okazji nauczył, ale jak na razie nie widzę żadnego powodu do rysowania jej na rysunkach Mątwy z 39r.
ptasznik
Posty: 389
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: ptasznik »

No cóż, tent to tent.
Tak praktyczna rzecz złożona prawdopodobnie z cienkich rurek mocowanych do relingów mogła być przechowywana na pokładzie lub w którejś z ładowni.
Co prawda barierka powinna być zaznaczona linią przerywaną jako opcja, ale nie można wykluczyć jej istnienia po przebudowie K 5 na Mątwę.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: p11c »

Nie możne wykluczyć wielu rzeczy, np. składanego dachu brezentowego nad pokładem, ale prawdopodobieństwo jej istnienia jest znikome. A chyba lepiej rysować to co widać na zdjęciach, a nie to czego nie można ewentualnie wykluczyć? Zwłaszcza jeśli się rysuje coś jako pewnik z podpisem próba rekonstrukcji
Jak dla mnie taka opcja nie wytrzymuje żadnej krytyki a argumentów przeciw jest kilka a za jest tylko jeden, że jest to ewentualnie możliwe. :idea: trochę kiepski i przypomina mi stary dowcip.
....A może są w studni, a może poszli do lasu, a może jednak są w studni...
ptasznik
Posty: 389
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: ptasznik »

A może był pędnik, a może była śruba. Zdjęcie pędnika w warsztacie, wspomnienie o połamanej śrubie. Żadnego dowodu rzeczowego.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: p11c »

Oczywiście można tak gdybać. kwestia tylko że na temat pędnika mamy określone opisy. W dodatku starałem się wykazać pewną logikę takiego rozwiązania. Wiadomo że pewności na 100 % nie ma, ale są określone przesłanki.
Natomiast co do wysokiego relingu jest odwrotna sytuacja. Na rysunku krypy jest on zaznaczony jako element stały, potem krypę przebudowywano, zmieniano bulaje, dziób, cały układ wewnętrzny oraz żurawie, dodano maszt, dodano napęd. W dodatku na nielicznych dostępnych zdjęciach nie ma śladu po wysokim relingu. Nawet zastanawiam się czy układ słupków jest taki sam czy też go nie zmieniono?
Więc mam do ciebie trzy pytania .
1.Po co miano by trzymać ponad 100 m rur na pokładzie, by zakładać te wysokie barierki ? Jaki cel i logika? Może wyjaśnienie tkwi w ich przeznaczeniu i na krypie miały jakiś cel.
2. jeśli jest tak jak piszesz i są to zakładane barierki, to czy powinno się je rysować? Choćby linią przerywaną? Skoro okręt z nimi nie pływał. Owszem czasami rysuje się linią przerywaną jakieś demontowane elementy, ale jest to w przypadku gdy są one pewne, a nie bardzo wątpliwie prawdopodobne.
3. Dla czego z uporem maniaka rysuje się te barierki skoro ich nigdzie nie widać a totalnie ignoruje się maszt i 3 żuraw, które widać i które są pewne? Bo dla mnie jest to niepojęte. Po prostu nie pojmuję skąd ten upór :|
Zaczynam się poważnie zastanawiać czy to ja przypadkiem ja nie jestem tępogłowy i czy mi się ten maszt i 3 żuraw nie przyśniły :co:
ptasznik
Posty: 389
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: ptasznik »

1)
No cóż, tent nie jest u nas rozpowszechniony (chyba) z racji na klimat, ale tam gdzie się go stosuje ma zapewniać cień na pokładzie. Na ''Mątwie'' chronił by pokład przed nagrzaniem. Pokład pod którym znajdował się magazyn minowy. Czy krypa holowana czy napędowa, nazwana potem ''statkiem minowym'', cel ten sam.

Nie wiem czy pokład ''Mątwy'' był kryty deskami, które w jakimś stopniu mogły stanowić izolacje termiczną. Jest co prawda zdjęcie Rybki na drewnianym pokładzie, ale wygląda mi on bardziej jak należący do któregoś z bocznokołowców. Przystosowane do stawiania min monitory ''krakowskie'' miały pokłady stalowe, ale pewnie miały pobierać miny na akcję i nie przewoziły ich pod pokładem.

2)
Nie wiadomo czy z nimi nie pływał. Mamy tylko zdjęcie krypy w Pińsku podczas ładowania skrzynek i dwa zdjęcia wraku. Co prawda na zdjęciach stelaża nie ma, ale sens istnienia takiego zadaszenia jest. Przynajmniej ja go widzę.

3)
Rysuje się te ''Barjerki tentowe'', gdyż rysunki są powieleniem w różnych wariacjach planu krypy. Przy czym jest zaznaczone, że stan jest przed przebudową, czyli właściwie są to rysunki krypy. Zastanawia mnie tylko datowanie na 1933 rok, skoro przebudowa zakończyła się w 1931 roku, a w 1933 nastąpiła tylko zmiana klasyfikacji i nazwy.
Próbę rekonstrukcji z tomu 98 WLU, na planie krypy, w świetle znanych zdjęć wraku. Nie jestem w stanie tego nazwać. Na obu rysunkach w tomiku są też zaznaczone na pokładzie elementy, które na planie są tylko kółkami z wpisanymi w nie numerami elementów do zestawienia.

Efektem przerysowywania jest też to, że nie ma na rysunkach odbojnicy. Nie ma jej, gdyż nie widać jej na planie, który jest przekrojem.

Na zdjęciu wraku nie potrafię doszukać się masztu, zaś koło sterowe według mnie jest przeniesione daleko w stronę rufy.

Jesteś może w stanie odczytać datę z planu krypy? Na moje oko to 15V, ale rok to @%#@.
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 715
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: Miner »

ptasznik pisze:A może był pędnik, a może była śruba.
Odnośnie napędu na Mątwie - ostatnio natknąłem się w Nautologii na artykuł Jerzego M. Jaźwińskiego pt. "Poszukiwanie nowego pędnika dla Flotylli Rzecznej".
Autor dość dokładnie opisał w nim historię prób i zastosowania pędników stożkowych Hotchkissa we FR. Według niego praktyczne zastosowanie stożków miało miejsce tylko na kanonierkach rzecznych typu "Z" i Lekkich Kutrach Uzbrojonych. Poza tym opisał próby z silnikiem Czuprykowskiego, czeskim pędnikiem Ocenaska, pędnikiem dyszowym i bębnowym. Ciekawa to rzecz.
ptasznik pisze:Jesteś może w stanie odczytać datę z planu krypy? Na moje oko to 15V, ale rok to @%#@.
Niestety, nawet z lupą nie daję rady, ale może być "15 V 32 r."
ptasznik
Posty: 389
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: ptasznik »

Miner pisze: ale może być "15 V 32 r."
To by znaczyło, że żadnego napędu nie było.
No chyba, że to rysunek wsteczny, stanu przed przebudową, wykonany po przebudowie. Jednak słownictwo użyte przez kreślarza planu jest jakieś archaiczne, albo nie ukształtowane pod względem terminologii. Jakoś mi nie pasuje do lat 30-tych,raczej początki floty, początek lat 20-tych.
ptasznik
Posty: 389
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: ptasznik »

ptasznik pisze:1)
Jest co prawda zdjęcie Rybki na drewnianym pokładzie, ale wygląda mi on bardziej jak należący do któregoś z bocznokołowców.
W starym Morzu z lat 70-tych jest to zdjęcie opisane jako na pokładzie monitora. Czyli ''gdański'', one miały pokłady deskowane.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: p11c »

Gdańskie na 100 % miały pokłady drewniane, mogę wam, co widać na zdjęciu .
Obrazek
O pokładzie na Mątwie już pisaliśmy, ja stawiam na drewniany, choćby ze względu na wagę stalowego pokładu. Zresztą to była początkowo krypa mieszkalna, więc musiała mieć chyba izolację termiczną. Musiano by tę blachę na pokładzie dać w momencie przebudowy mieszkalnej na gazowo minową.
Maszt widać jak byk na str. 41 WLU maszt wraz z reflektorem. Jest tam też widoczny mały żuraw, zupełnie inny od dwóch pozostałych widocznych na Mątwie po wydobyciu.
Co do daty się nie wypowiadam, jak ktoś chce mogę mu posłać lepsze skany na maila, które mam od M. Borowiaka.
p11c
Posty: 1407
Rejestracja: 2012-09-27, 09:01

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: p11c »

Co do napędu moje zdanie znacie. Do wszystkich zwolenników śruby po prostu mam pytanie. W jaki sposób chcecie rozmieścić w środku ten napęd. Nie wystarczy napisać, że jest śruba, ale konkretnie jak ma to wyglądać??
Wał bezpowierzny, czy na wierzchu ? Jak wielka ta śruba? Gdzie silnik? Konkretnie, wstawcie go do środka i narysujecie to.
A jak już to ktoś zrobi, bo mi nie udała się ta sztuka, choć szczerze próbowałem, to potem się nad tym pochylimy, zastanowimy się i być może wyjaśnią się wszelkie wątpliwości.
No może po za jedną wątpliwością. Skąd Pan Kuligiewicz wziął te stożki ???
ptasznik
Posty: 389
Rejestracja: 2015-06-15, 23:05

Re: Statek Minowo-Gazowy MĄTWA

Post autor: ptasznik »

Mnóstwo jednostek pływających miało pomieszczenia mieszkalne pod stalowymi pokładami, więc nie uzależniał bym funkcji mieszkalnej od drewnianego pokładu. Należy też pamiętać, że przed zostaniem krypą mieszkalną była to zwykła barka towarowa ( jak napisano w WLU, żelazna barka transportowa Czetwiertyj) i jak nabardziej mogła mieć pokład stalowy.

Maszt widzę, zresztą nie tylko tam.
ODPOWIEDZ